Probleem: Brom in PM 17

Gestart door Willem-A, maart 24, 2008, 00:02:21

Vorige topic - Volgende topic

Willem-A

Hallo.

Ik bezit een PM 17, waar ik zeer tevreden over ben, maar laatst viel mij op dat, kort nadat de versterker wordt ingeschakeld (zonder ingangsignaal, dus geen weergave) een brom geeft door vooral het linkerkanaal, die langzaam toeneemt bij opwarming van het apparaat. Uit de tweeters komt dan een ruisend/sissend geluid. Eenmaal op temperatuur is dit euvel totaal verdwenen en is de versterker weer muisstil. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik dacht zelf aan een condensator (of meerdere) die bij een bepaalde temperatuur een ''rimpel'' veroorzaakt in de voeding van de versterker. Iemand een idee van hoe of wat, of ook meegemaakt? Kan het kwaad als ik het zo laat, want het geluid is er maar even, en met signaal, ook al is dat nog zo minimaal, is er niets te merken van het ''probleem''. Alvast mijn hartelijke dank voor het lezen.

Willem-A

Maurice

Haal eerst alle bronnen van je versterker af (alle interlinks eruit halen). Kijk dan of het nog optreedt. Zo nee, dan zit het ergens in de bron. Zo ja, dan kan één van de technischer aangelegde mensen hopelijk een goed antwoord geven.
Maar dit lijkt mij inderdaad niet goed!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Mijn idee is dat er misschien fase optreed bij een elko's condensator of een combi daarvan met een transistor.
dit kan zijn door een slechte binding..
misschien half defect component....

maar inderdaad haal even alle interlinks eraf..
en luister dan nog een keer.. geen brom is het een aarde probleem.
wel brom intern versterker probleem.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Willem-A

Hallo.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben zelf behoorlijk op de hoogte van apparatuur, maar dit ''euvel'' kende ik eigenlijk niet bij de Marantz. Voorheen repareerde ik zelf ook veel, maar die tijd is helaas geweest. Maar ook zonder aansluiten van randapparatuur (bronnen) is de lichte brom aanwezig. Als het aan een bepaalde bron zou liggen, zou het ook volumeafhankelijk moeten zijn en gaat het over het algemeen ook niet weg als de versterker op temperatuur is. Het maakt dus niet uit of er iets is aangesloten en ook de volumestand heeft geen invloed. De versterker werkt verder perfect en het geluid is uitstekend. De brom is ook alleen maar hoorbaar als je zeer dicht bij de speakers luistert en is bij bedrijfstemperatuur absoluut weg. Ik haal hem anders even open en zet hem aan de oscilloscoop. Wellicht zie ik dan een afwijking in de voeding o.i.d. Maar als er tips zijn van mensen die de versterker intern wat beter kennen en tevens het probleem herkennen, dan hoor ik het graag. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groet, Willem.

HAL9000

let op slechte, of mindere mager kan ook nog.tin eilanden bij de wat warmere componenten zoals spanningsverdelers

Willem-A

Ik heb hem vandaag even weg gebracht. Had het euvel nauwelijks op een set andere speakers, maar ook daar was het af en toe hoorbaar. Normaal is de PM17 bladstil, dus ik hoop dat het word opgelost, want ik ben verder erg tevreden over de versterker. :yes: Beter kan het toch altijd.

Maurice

Citaat van: Willem-A op april 22, 2008, 19:36:40
Ik heb hem vandaag even weg gebracht. Had het euvel nauwelijks op een set andere speakers, maar ook daar was het af en toe hoorbaar. Normaal is de PM17 bladstil, dus ik hoop dat het word opgelost, want ik ben verder erg tevreden over de versterker. :yes: Beter kan het toch altijd.
Blijkbaar een verschil in gevoeligheid van de speakers (rendement)?
Wij hopen met je mee  :yes:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Willem-A

Ik laat wel even weten hoe het afloopt en wat het euvel was. Maar het lijkt dus inderdaad afhankelijk te zijn van de aangesloten luidsprekers. Als ik zo weinig zou horen op mijn eigen set als op de set die ik er ook op getest had, dan had ik het laten zitten, want dat was te verwaarlozen. Maar goed, ik wacht het gewoon af. Heb nu mijn speakers even overgezet op mijn SR 7300, dus ik heb nog geluid om me heen, al is het wel een stuk minder. Ben ik weer extra blij als ie terug is.  :yes:

Willem-A

Inmiddels heb ik de versterker alweer een tijdje terug, maar het is niet verholpen. De ene keer is de brom aanwezig, de andere keer niet. Dat was daar dus ook zo en dus konden ze geen oorzaak vinden. Het is in ieder geval geen aardingprobleem en ook aanwezig als er niets op aan is gesloten. Eenmaal op temperatuur is het meestal weer verdwenen. Misschien anders eens meenemen naar de winkel en dan stuur ik hem daarvandaan even naar Audioservice in Elst.

MadVillain

je kan hem bij Audioservice ook direct aanbieden. Kan zijn dat de wnkel er geld voor vraagt.
Bespaart ook weer geld :-)

Willem-A

Citaat van: MadVillain op juli 22, 2008, 12:06:29
je kan hem bij Audioservice ook direct aanbieden. Kan zijn dat de wnkel er geld voor vraagt.
Bespaart ook weer geld :-)

Daar was ik van op de hoogte, maar in mijn geval is dat niet zo. Ik doe namelijk nog wel eens wat voor hem, dus vandaar. Maar evengoed bedankt, het kan je vaak wel kosten schelen. Ik wacht het eerst nog maar even af. Blijft de brom constant, is het misschien wat gemakkelijker op te sporen. In dat geval kan ik ook terug naar het reparatiebedrijf waar ik nu was, want dat is een goede kennis, die het wel goed op lost.

HAL9000

speaker rendement verschil kan niet, kan wel theoretisch. Maar een versterker moet muis stil zijn.

sissend geluid in tweeters geeft aan dat er ergens een transistor lek is. ruisen word op de duur kraken en uitval.
dan is de junction helemaal kapot. tweede optie is ook dat een transistor in de voeding, mocht deze dual mono zijn gebouwd, niet 100% functioneerd. Met name als deze warmer word, valt de junction steeds verder weg en andersom.

condensatoren en elko's lijkt mij hier onwaarschijnlijk aangezien het spul vrij jong is.

derde optie, er is een slechte tin verbinding die fase veroorzaakt waardoor je ook een brommend geluid krijgt; met name in de wat krachtere circuits moet hier even naar gezocht worden.
eindversterker(eindtrappen/drivers), bias!!, voeding!

MadVillain

Tijd voor een bezoekje aan hal?

HAL9000

whha mag meneer zelf bepalen :-P .
:-D  :mrgreen:

Willem-A

Citaat van: HAL9000 op juli 23, 2008, 14:13:29
speaker rendement verschil kan niet, kan wel theoretisch. Maar een versterker moet muis stil zijn.

sissend geluid in tweeters geeft aan dat er ergens een transistor lek is. ruisen word op de duur kraken en uitval.
dan is de junction helemaal kapot. tweede optie is ook dat een transistor in de voeding, mocht deze dual mono zijn gebouwd, niet 100% functioneerd. Met name als deze warmer word, valt de junction steeds verder weg en andersom.

condensatoren en elko's lijkt mij hier onwaarschijnlijk aangezien het spul vrij jong is.

derde optie, er is een slechte tin verbinding die fase veroorzaakt waardoor je ook een brommend geluid krijgt; met name in de wat krachtere circuits moet hier even naar gezocht worden.
eindversterker(eindtrappen/drivers), bias!!, voeding!

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ze namen daar eerst het euvel niet waar en konden het later niet opsporen. Dat zou volgens hen alleen kunnen als het probleem zich constant voor doet. Om er nou een andere voor aan te schaffen vind ik ook weer wat, want hij speelt verder (nog) uitmuntend. Ik geloof dat je voor mij nogal een eindje uit de buurt woont, anders kon ik inderdaad wel even langs komen. Als jij denkt dat het te vinden en op te lossen is, zou dat perfect zijn, maar 2 keer heen en weer is voor mij niet echt gemakkelijk omdat ik helaas niet al te gezond ben en dat dus te zwaar voor me word. Misschien als ik me wat fitter voel. Ik zou er in ieder geval blij mee zijn als het opgelost kan worden.

Groet, Willem.

PS. Overigens is mijn SR 7300 ook niet muisstil, maar dat zie ik vaak bij surround receivers. Die speelt echter al jaren zo, dus daar maak ik me niet zo druk om. De PM 17 kan zich echter behoorlijk laten horen, maar de brom is niet aanwezig in beide subwoofers, alleen in mid en mid-laag. Inderdaad is er dan een sissend geluid in te tweeter te horen.