Citaat van: sonsan op maart 13, 2023, 10:54:45Ik had de bekabeling ook al dus daarom maar gewoon zo aangesloten (fronts op A/B van stereo versterker).
Ik weet (denk ik..)het verschil tussen bi-wire en bi-amp. Maar ik kan me zo geen voorstelling maken wat nu daadwerkelijk het verschil maakt.
Met bi-wire gaat het volledige signaal vanuit 1 versterker naar de speakers.
Met bi-amp gaat ook het volledige signaal naar de speakers maar dan vanuit 2 versterkers. Wat zorgt er dan voor dat bi-amp een beter geluid zou moeten geven? Dat er twee versterkers achter zit? Meer vermogen?
Het signaal zal, net als bij bi-wire, volledig zijn, dus niet gesplitst in hoog/laag, dat gebeurt immers door het filter in de speaker.
Ik kan me voorstellen dat je meer vermogen hebt door de twee versterkers maar een ander signaal...?
En dit is nu net waar het om gaat.
100% Bi-Amp is speakers ZONDER crossover filters, ACTIVE Bi-amping !!!!
Dus een specifieke versterker voor het hoog/midden en laag, en de versterkers doen alles qua klankkleur.
Een speaker die dit heeft zijn oa alle Gallo Acoustics speakers, worden allemaal zonder filters geleverd.
Het bestaat dus, en er zullen meer merken zijn, of je sloopt zelf de filters uit de speakers.
Maar goed, Bi-amp op zijn Jan boerenfluitjes (PASSIVE Bi-amping) is de verbindings stukjes weg en dan 1 versterker op H en 1 op L.
Wat je hier mee bereikt is dat de feedback van hoog door die versterker wordt opgevangen, en de feedback van laag door de ander.
Dat feedback signaal kan storen, is de versterker goed ontworpen, en heeft een hoge dempinsfactor, is er normaal gesproken niets aan de hand en zal je ook geen verschil in geluid waarnemen !
Bij Bi-wire via 1 versterker (A+B optie) komt dat feedback signaal van zowel H en L gewoon retour naar die ene versterker dus zal er geen "winst" zijn, maar het staat wel stoer om aan de familie te laten zien
Bij een receiver met "Bi-amp" mogelijkheid is het iets anders geregeld,het zijn wel 2 verschillende versterker modules, maar die zitten dan wel weer op 1 printplaat.
Hoe dat zich verhoud tot Bi-amp via 2 sperate versterkers weet ik niet.
Wil je dus echt Bi-amp gaan doen heb je speakers nodig zonder filter(s) en 2 separate versterkers naar keuze, die uiteraard aleen midden/hoog en laag gaan uitsturen, ander moeten de woofer ook hoog doen, en de tweeters laag. worden ze niet vrolijk van
Bi-wire, wat wij doen, staat leuk, doet nagenoeg niets........
Er was in het verleden een Onkyo receiver die werkelijk Bi-amp deed, er zat software in waarbij de uitsturing van fullrange, wat normaal gebeurd, voor Bi-amp aangepast kon worden en specifiek laag en midden/hoog voor die 4 kanalen.