marantz cd 17 mk1 mk2 mk3 ?? KI of Nie ??

Gestart door franks, maart 19, 2008, 19:35:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

franks

Hallo forumleden, ik ben me aan het orienteren voor een andere cd speler en mijn oog is gevallen op de cd 17.
Kan iemand mij de verschillen aangeven tussen bovengenoemde modellen?
welke is het oudst, welke heeft een hogere kwaliteit etc. etc.

Alvast bedankt voor de tips

Gr Frank

Maurice

Echte leeftijden weet ik niet, maa mk1 is ouder dan mk2, en deze is weer ouder dan mk3.
KI is een speciale uitvoering (een licht gemodificeerde gewone).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Jan

Volgens mij is de CD17 mk1 van rond 1995. Deze is uitgerust met een CDM12.3 loopwerk, de DAC is een DAC7 (SAA7350 + TDA1547). De mk2 is een paar jaar jonger, misschien rond 1999. Loopwerk type weet ik niet, kan een VAM zijn. DAC is ook een DAC 7. De mk3 kan van rond 2002 zijn. De DAC is een Burr Brown 1716.

franks

zijn er misschien mensen die de cd 17 vergeleken hebben met de sa 7001 (Ki), en weten wat de verschillen waren.
Ik kan bij een hifi-zaak namelijk niet vergelijken omdat de cd17 niet meer nieuw leverbaar is.

franks

Op de maranz-site kan ik wel de mk2 terugvinden ,maar er staat niets over de mk3 versie ??

MadVillain

Het verschil tussen de cd17ki en de sa7001 is enorm groot!

Met de cd17ki als winnaar. De cd17ki heeft dieper en breder geluid. Het klinkt niet zo plat als dat de sa7001 imo doet.
Het hoog van de cd17ki klinkt zijdezacht wat de sa7001 ook niet heeft.


Ik heb de sa7001 een half jaar in mijn bezit gehad in combinatie met de pm7001.

mahansz

Citaat van: franks op maart 19, 2008, 21:12:22
Op de maranz-site kan ik wel de mk2 terugvinden ,maar er staat niets over de mk3 versie ??
De mkIII heeft als het goed is een andere dac, heeft 2 filterstanden en is uiterlijk (lichtelijk) veranderd (nieuw display, silver uitvoering).

Zelf heb ik de mkII, erg tevreden moet ik zeggen. Gebouwd voor de eeuwigheid, nooit enige problemen mee gehad. Belangrijk om te weten is dat het loopwerk ook nog makkelijk te bestellen is.
In de diverse topics onder bronnen staat wel het één en ander over de spelers.

al met al zijn het kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare spelers. De mkI zou ik alleen afraden, puur vanwege de leeftijd, de simpele ab (mkII en mkIII hebben die mooie aluminium ab), eenvoudiger display (herkent geen cd-text) en vast netsnoer.
Qua mkII en mkIII, die ontlopen elkaar volgens mij niet zoveel.. als je voor een gunstige prijs een mkIII kan krijgen, gewoon doen!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

franks

Ok, mk3 wordt nog wel 600-700 voor gevraagd, dan zit ik bijna op de prijs van een nieuwe sa 7001 KI (899), deze heeft volgens mij dezelfde dac en loopwerk als de sa 15s1.
De techniek van de 7001 is ook weer nieuwer lijkt me, het enige probleem is, dat ik ze nergens luisterend kan vergelijken

Jantje

Ik denk dat je gezien de vraagprijzen van de MKIII (inderdaad rond de 6-700 euro) beter een MKII kunt kopen, deze wordt doorgaans verkocht voor ongeveer 400 euro.

Ik had mazzel, na enige tijd zoeken heb ik een MKII voor 300 euro op de kop getikt, in nieuwstaat, met handleiding, originele afstandsbediening en originele verpakking. Kortom, geduld is zeker een schone zaak.

Ik ken beide de 7001KI en CD17MKII behoorlijk goed, en de CD17 klinkt toch echt wel een stukje beter. Enige nadeel is dat hij geen Super Audio cd's afspeelt, maar goed daar was het voor mij ook niet om te doen.
Marantz PM17
Marantz CD17MKII
Focal JMLab 714V
Oehlbach NF214, Supra Ply 3.4/S

Voor surround:
Denon AVR-3802, via pre-outs op PM17 en PM66SE-KI.

franks

@ jantje: sacd niet afspelen is voor mij geen probleem want ik heb er maar liefst 1, wat ik wil is een normaal bedrag besteden aan een goede cd-speler.
Het bedrag dat je aan een nieuwe sa 7001 moet besteden , bestaat voor een groot gedeelte aan een bijdrage aan de licencie/patent voor het sacd loopwerk, volgens mij.
ik besteed mijn geld dan liever aan een goede gebruikte cd-speler waar "de kop"van af is, zoals bv een cd 17 mk2 of 3

franks

kogel is door de kerk, heb gisteren een gebruikte (nou ja) Sa 15 s1 van iemand overgenomen voor iets meer dan de helft van de nieuwprijs  :-D, apparaat is niet van nieuw te onderscheiden en volgens de verkoper nauwelijks gebruikt.
apparaat staat nu te spelen, maar wat een verschil met mijn oude philips/vMedevoort sa963 dvd speler.
Alles klinkt beter, plaatsing, laag, midden en hoog.
Ben er erg blij mee

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)