Dag allemaal,
Nadat ik de Monitor Audio Gold 300 speakers had aangeschaft ben ik bezig geweest met het zoeken naar nieuwe muzieknummers op YouTube. Tijdens het zoeken naar nieuwe muziek kwam ik opeens uit bij een audio test op YouTube, ik dacht daar ga ik eens een keer tijd voor maken. Nu, vandaag was het dan zover. Ik heb de bestanden van youtube omgezet naar MP3 en de test uitgevoerd.
Bij het testen van de hoge tonen, beginnend van 20kHz en dan lager hoor ik eerst af en toe een licht knetterend geluid over de speakers en op een gegeven moment hoorde ik de hoge tonen vanaf 12kHz. (dat komt denk ik door mijn leeftijd ik ben 55 jaar.)
Maar een (licht) knetterend geluid?
(Ik gebruikt het woord knetteren, als ik het anders moet omschrijven dan heeft het ook erg veel weg van tikken of misschien nóg beter het geluid dat je hoort bij het maken van kortsluiting op een modelspoorbaan (Ja, die bezit ik ook
)
Zowel de linker als de rechter speaker had last van het fenomeen waarbij de versterker geschakeld stond op "klasse A" en even later op klasse AB). En ja, ik ben me er van bewust dat als je bij deze versterker wil wisselen tussen A en AB dat je de versterker eerst moet uitschakelen.
Dus hup, ik even naar boven en een van de vorige Monitor Audio RS6 speakers naar onder gehaald en deze aangesloten: zelfde resultaat, weer het knetteren.
Toen een 2e audiotest gedownload vanaf YouTube, het knetterde minder voor ik de hoge tonen daadwerkelijk kon horen (vanaf 12kHz) maar het knetterde nog steeds.
Tijdens het luisteren van muziek heb ik er nog nooit last van gehad. Ook niet tijdens het beluisteren van klassieke muziek, bijvoorbeeld deze (link naar YouTube):
https://www.youtube.com/watch?v=eFGU-L9lGJ0En het "knetteren" zit volgens mij echt niet in de opname, want ik heb de test ook uitgevoerd op mijn hoofdtelefoon (B&O Beoplay H95), géén geknetter te horen en ook via de speakers van de iMac, géén geknetter te horen.
Mijn oude opstelling was deze:
Wat doe ik nu:
Momenteel stream ik de muziek -nagenoeg altijd- afkomstig van de Music app vanaf een PC (Een recente iMac.) via WiFi naar de router (FRITZ!Box 7530). Vervolgens geeft de router dit signaal via een cat5e kabel door aan de mediaplayer (Marantz NA-7004) en deze zet het digitale signaal om in een analoog signaal en geeft dat door aan de stereo versterker (Marantz PM-7200). Hiervoor gebruik ik een signaalkabel van AudioQuest (Type: Evergreen.) De PM-7200 geeft het signaal vervolgens d.m.v luidsprekerkabel (Van den Hul D-352) en stekkers (2x setje WTB-0644) door aan de 2 speakers (Monitor Audio Silver RS6).
De 2 Monitor Audio Silver RS6 zijn zo als jullie inmiddels weten vervangen door 2 Monitor Audio Gold 300.
Ik zie graag een reactie tegenmoet van de techneuten onder jullie wat de oorzaak is van het knetteren.
AUB niet gissen dat heb ik zelf reeds gedaan