Citaat van: fluissie op augustus 25, 2022, 22:32:36
Op zich leuk bedacht maar kaatsers hebben niks met atmos te maken ..., mooie commerciëel bedenksel dat wel
Heb ook nog nooit regen omhoog horen vallen om vervolgens weer naar beneden te komen
In het verleden ook aangekloot met hoogte en 'upfiring' speakers om atmos te creëren, vervolgens een akoestisch verlaagd plafond gemaakt met echte plafond speakers ...
Beste investering ooit, dan besef je pas wat je hebt en vooral niet had
Dolby is het niet met je eens........Bij correcte hoogte van het plafond, en structuur van het plafond, is bij diverse testen in een door Dolby opgezette test ruimte, waar geschakeld kon worden tussen de "kaatsers" (Atmos Enabled) en directe speakers dan wel Height of Top (
wat jij denk ik gebruikt), de kaats opstelling door het grootste deel van de luisteraars beoordeeld als prettigste en beste effecten.
Ik heb zelf beide opties gebruikt en ik heb geen voorkeur, voor beide is wat te zeggen maar de een is niet "beter" dan de ander, testen in diverse testopstellingen wijzen dat ook uit.
Het is dus persoonlijke voorkeur, hetzelfde geld voor 2, 4 of 6 Atmos speakers, meer is ook geen garantie voor "beter".
Soms kan het niet anders en dient iemand kaatsers te gebruiken, maar met de juiste opstelling en plafond is dit een meer dan uitstekende oplossing.
En met een juist plafond bedoel ik niet iets zoals een nis, dus dat het plafond boven de speakers hoger is dan de achterkant van de kamer, of een structuur op het plafond wat alle energie uit het signaal haalt.
Ik heb een strak "popcorn" plafond op 2.50 meter en dat werk voor kaatsters meer dan uitstekend.
Ik heb 6 speakers gehad, 4 in de plafond hoeken en 2 boven de luisterplek, dat was niet beter dan wat ik nu heb,
4 SVS Prime Sat (dus niet eens Dolby Enabled) die
alle 4 achter de TV, en alle 4 aan de voorkant gewoon de regen naar beneden storten !! (5.2.4 setup)
Kaatsen wordt nog steeds in de meest duure Stereo speakers systemen gebruikt om een bepaald ruimtelijk effect te krijgen, wat dan "Ambient" geluid is, hetzelfde als Atmos.
Hoe dan ook, kaatsen is altijd superieur tov DSP wat ook vaak gebruikt wordt om speakers te creeeren die er niet zijn
Mensen die in de Atmos trein stappen verwachten vaak te veel, Atmos is en blijft Ambient geluid en zal zelden de aandacht op zich vestigen zoals surround vaak wel doet.
Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, en wat binnen de leefruimte past.Maar wat Atmos en DTSX (IMAX) betreft is er geen specifiek goed of fout, ondanks alle bla bla verhalen op het Net, een goed opgezet Atmos systeem werkt gewoon, Direct Fire of Enabled !!
Maar nu nog goede Atmos mixen in films, dat is nog wel een dingetje, want daar valt of staat het Atmos effect mee.
En wat te denken over Atmos
via DD+ dus dan geen object sturing, geen TreuHD , wat bij de streaming platforms gebeurd,
breek me de bek niet open.......