Citaat van: cvd op maart 07, 2008, 10:34:55
Wat is het voordeel van het Biwire aansluiten van de speakers ?
Het idee achter het biwiring is de versterker met de afzonderlijk filterhelften van de luidspreker te verbinden om intermodulatie te verhinderen, die door een driver wordt gegenereerd en die zo de andere driver beïnvloedt.
Indien je ervan overtuigd bent dat luidsprekerkabels invloed hebben op het geluid kan je verschillende kabels gaan gebruiken voor het hoog en het laag, die beter geschikt zijn voor deze frequentiegebieden.
Éen nadeel is dan weer dat wanneer u gaat biwiren, uw luidsprekers een verschillend input signaal op het hoog filtern en op het laagfilter verschillend gaan zijn. Het verschil is een resultaat van de hoge frequenties en de lage frequenties die worden gedwongen om verschillende wegen, misschien door verschillende types van kabels, maar in alle geval door kabels te reizen die verschillende ladingen hebben gezien (een tweeter met een hoog pas filter heeft een volledig verschillende impedantiereactie in vergelijking met een woofer met een laag pasfilter!).
Wat gebeurt is dat de drivers dan minder goed zullen samenwerken als toen de filterhelften met gelijke signalen werden gevoed. Het resultaat is een generatie van fase foutgeluiden in verschillende richtingen van de luidspreker.
Deze versterker laat ook toe om te gaan bi-ampen. Herinner je je hebt een 7.1 versterker, dus je hebt 7 versterkende uitgangen, bij een 5.1 gebruik je er maar 5, dus zijn er 2 niet in gerbruik. Je kan door behulp van een schakelaartje achteraan op de receiver kiezen om deze te gaan gebruiken voor bi-amping. dan wordt het hoogfilter en het laagfilter door een verschillende versterkertrap gevoed, waardoor je versterker iets minder belast wordt per kanaal.
Met mijn SR7500 heb ik beide geprobeerd, maar kon geen merkbare verschillen vaststellen. Nu mijn speakers waren toen ook veel lichter dan die ik nu heb. Mijn huidige speakers kunnen best wat vermogen extra gebruiken. Ik draai nu met de Monster Sigma 2 speakerkabel, dat was een jaar of 6-7 terug een kabel van een 2000 EUR. Ik heb die voor een prikkie gekocht een 9 maanden geleden. Als ik terug zou willen Bi-ampen of Bi-wiren zou ik dezelfde kabel willen gebruiken. En ik kan nog verder gaan, mijn frontspeakers laten zelfs Tri-ampen of -wiring toe...
In uw geval, indien je nog luidspreker kabel over hebt zou ik zeggen probeer het uit. En luister wat jij het best vindt klinken.