Citaat van: Don Fonzarelli op januari 09, 2022, 21:10:47
Alles gerest.
Audyssey opnieuw laten lopen voor mijn front(bi amp) center, subwoofer, rear en rear center in 7.1 bi amp.
Geen waarneembare verandering.
In standje 7.1 biamp klinkt het goed.
Wanneer ik hem dan weer naar 9.1 zet, klinkt het dolby effect op het Ziggo signaal veel beter én worden mijn fronts bi-amp aangestuurd.
Rara, hahaha
Bij 9.1 kunnen de front speakers niet bi-amp aangestuurd worden, daar heb je dan 11 active versterkers voor nodig.
Als jij een 7.1 bi-amp (9 active versterkers voor nodig) Audyssey setup doet, worden meestal de Height speakers gebruikt om full range naar de woofers te sturen, Front L/R gaan dan full range naar de tweeters, zo krijg je "Bi-amp".
Ik zet "Bi-amp" tussen haakjes omdat het geen echt Bi-amp is.
Het is pas Bi-Amp als de tweeters en woofers signaal krijgen van 2 versterkers en
2 voedingen, dus een voeding voor de tweeters, en een voeding voor de woofers.
Als je het heel erg "High End" wilt doen worden voor de tweeters buizenversterkers gebruikt, en voor de woofers krachtige solid state.
Via een receiver is het altijd met 1 voeding, die ook nog gedeeld wordt met de andere speakers, meer zit er nu eenmaal niet in, dus eigenlijk Bi-wire.
Beide, zowel Bi-amp als Bi-wire wordt gezien als iets wat weinig tot geen nut heeft en alleen marketing is, sorry.
Zet jij daarna de setup handmatig naar 9.1 dan wordt het signaal van Height niet naar de Height speakers gestuurd, want die zijn er niet, maar wederom naar de woofers, en dit is ook weer een full range signaal.
De receiver kan gewoon zijn signaal kwijt, en naar wat voor speaker is van geen belang, dat dient de gebruiker correct in te stellen.
Misschien lijkt het dan dat de front speakers als Bi-amp/Bi-wire werken, maar dat doen ze niet.
Als jij 9.1 beter vind klinken zou ik het zo houden ondanks dat het niet correct is........