Met of zonder Audyssey actief ?

Gestart door CBdicX, november 27, 2021, 12:58:03

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Ik ben eens benieuwd naar de ervaringen.

Ik twijfel steeds om wel of geen Audyssey actief te hebben, vind het namelijk niet altijd prettig klinken.
De setup zal ik altijd uitvoeren, dat is makkelijk en handig, maar om het ook daadwerkelijk te gebruiken twijfel ik sterk over.
Vaak vind ik het te helder, zeker het Center kanaal, en zelfs soms aan de schelle kant klinken.
Zonder doen de hoge tonen een stapje terug en klinkt vaak meer natuurlijk.

Tussen Reference, Flat of Bypass L/R hoor ik bitter weinig verschil, aan en uit wel.......

Wat is jullie ervaring met Audyssey ? 

pameijer

Er zit wel veel verschil tussen de verschillende Audyssey varianten. De nieuwere, XT32 dacht ik, doet het vaak goed. En kun je ook nog flink tweaken met de app. De oudere mindere varianten waren meestal matig tot slecht. Maar met 1 druk op de remote zet je het aan of uit, dus je hoeft niet te kiezen gelukkig. Op mijn SR6011 die ik hiervoor had zorgde Audyssey voor een flinke verbetering. Daarvoor op mijn SR7005 was het wat minder en op de SR6004 daarvoor was het platgeslagen zielloze basloze ellende met Audyssey....

Nu blij met ARC  HB
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

Ja, sorry, het gaat om xt32.
Ik heb in preset 1 acht meet plekken, en in preset 2 drie plekken.
Vreemd, maar dan klinkt de 3 plekken voor mij beter, maar zonder het best.

Er gebeurt voor mij iets met Audyssey wat mij niet aan staat, ligt ook misschien wel aan de Gallo speakers en er een filter toegepast wordt die de Gallo's geen goed doen.
Gelukkig is dit voor iedereen anders, en ja, het kan uitgezet worden 😀🎶

Ik gebruik de app niet, misschien moet ik dat eens proberen...

Cobraatje

Ligt niet aan je Gallo's, XT32 doet wat met je geluid.
Het is smaak en ruimte gebonden wat je voorkeur heeft.

Met de app kun je instellen dat b.v. het laag gecorrigeerd wordt en het hoog niet, dat kan goede verbeteringen geven.

Als je tussen de XT32 curves weinig verschil hoort, dan kunnen de metingen niet op zijn best gebeurd zijn.
Microfoon op statief en niet de dicht bij muren(wel relatief dicht bij muur, tafel e.d. meten, gebruik kussens om de reflecties tegen te gaan) e.d. geplaatst?
Gemeten op tijdstip dat er geen/weinig omgevingsgeluiden zijn?

Ik heb best veel DSP gehoord(XT32, Dirac, ARC, Antimode Dualcore, Trinnov) maar voor muziek heb ik een voorkeur voor geen DSP.  DSP neemt toch altijd wat resolutie en 'levendigheid' weg.
XT32 is wel duidelijk de minste DSP van wat ik ken.

CBdicX

Citaat van: Cobraatje op november 28, 2021, 07:44:30
Ligt niet aan je Gallo's, XT32 doet wat met je geluid.
Het is smaak en ruimte gebonden wat je voorkeur heeft.

Met de app kun je instellen dat b.v. het laag gecorrigeerd wordt en het hoog niet, dat kan goede verbeteringen geven.

Als je tussen de XT32 curves weinig verschil hoort, dan kunnen de metingen niet op zijn best gebeurd zijn.
Microfoon op statief en niet de dicht bij muren(wel relatief dicht bij muur, tafel e.d. meten, gebruik kussens om de reflecties tegen te gaan) e.d. geplaatst?
Gemeten op tijdstip dat er geen/weinig omgevingsgeluiden zijn?

Ik heb best veel DSP gehoord(XT32, Dirac, ARC, Antimode Dualcore, Trinnov) maar voor muziek heb ik een voorkeur voor geen DSP.  DSP neemt toch altijd wat resolutie en 'levendigheid' weg.
XT32 is wel duidelijk de minste DSP van wat ik ken.

Microfoon op statief, niet dicht bij muren, inderdaad wel bij stoelen en tafel, en zo stil mogelijk.

Wat mij nu dan opvalt is dat met Gallo ik zonder het prettigst vind klinken, dit had ik niet met andere speakers.
Maar Audyssey meet de speakers niet, maar de kamer.
Wel denk ik dat iedere andere speaker op dezelfde plek, in dezelfde kamer, en ander filter pakket mee zal krijgen, dus DSP en zal dan anders klinken.
Vandaar dat er altijd wordt geadviseerd zodra er iets in de speakers setup veranderd (andere speakers, andere plek, meer speakers) Audyssey opnieuw een run te laten doen.

Vermoed dat in de Gallo situatie nu net het "probleem" zit, dat het filter pakket voor Gallo mij gewoon niet aan staat.

Audyssey lijkt mij ook niet echt de "top" in ruimte DSP en loopt al wat jaren mee in de huidige X32 vorm.
Misschien is een update naar XT64 op zijn plaats, en (af)kijken hoe de andere ruimte correcties het doen......

CBdicX

Heb vanmorgen (zondag 9.00 uur) een redelijk stille 8 plekken setup gedaan, voor het mogelijk is in een stad met altijd vliegtuigen, auto's en brommers door de straat, schreeuwende kinderen buiten, een gillende buurvrouw (waarom weet ik niet  :-D  :-D  )

Moet zeggen, klinkt beter nu, ik gebruik wel de Flat optie, vind Reference iets te schel.
In de voorgaande setups was er altijd wel iets wat stoorde, nu ging het beter en geeft ook een beter resultaat.

Weet nog niet of ik nu "over ben" maar ga het zeker een kans geven voor een paar dagen.

Marvin

Ik heb het gebruikt toen ik hem vorig jaar net nieuw had.
Maar ben er ook weer mee gestopt.
Ik meet, en dan neem ik de EQ settings over.
Maar audyssey actief gebruiken doe ik niet.

CBdicX

Citaat van: marvin op november 28, 2021, 14:23:21
Ik heb het gebruikt toen ik hem vorig jaar net nieuw had.
Maar ben er ook weer mee gestopt.
Ik meet, en dan neem ik de EQ settings over.
Maar audyssey actief gebruiken doe ik niet.

Dit is inderdaad ook wel makkelijk, volume, afstanden en crossover zijn dan geregeld.
Ik probeer het een paar dagen en dan zet ik het weer uit, eens kijken of dat dan bevalt.

Stadium III

Hier op 6 punten inmeten
flat en DYN EQ aan
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

RHK

Hier ook 6 meetpunten
Reference, Dyn Eq aan en Dyn.Vol. op Light.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Ik ervaar dyn eq als te veel bass.
Ik kan of 3 of 8 meetpunten doen, geen 6.

Marvin

Voor films kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar voor muziek ben ik er niet echt wild van.
Het klinkt wel lekker dynamisch, maar ik vind het zonder natuurlijker klinken.
Gebruik voor sommige bronnen wel de restorer functie, de lichtste vorm.

CBdicX

Ik stap er na een dag toch van af, dus zonder Audyssey.
Ik irriteer mij er behoorlijk aan, te schel, te veel hoog, wel voldoende bas.
Maar zonder geeft geen luistermoeheid wat met Audy bij mij snel gebeurd.
Had ik trouwens niet met de voorgangers van Gallo !

Maar zonder gaat uitstekend dus ik maak mij daar niet druk om, de Gallo's doen zonder "hulp" schijnbaar goed hun werk in mijn kamer 🎶🎶

Cobraatje

Wat het beste klinkt daar gaat het om :-)

Zou goed kunnen omdat de Gallo's mini monitors zijn die niet erg laag gaan, je minder hinderlijke roommodes in je ruimte aanspreekt.
Ik heb zelf Raidho minimonitoren met 2 subs en het klinkt bij mij nu veel beter dan het ooit met vloerstaanders heeft geklonken.

Het laag is ook goed met 1 sub?
Je zou via Room EQ Wizard(gratis) en dan de optie Room Sim kiezen een goede indruk kunnen krijgen hoe het in je ruimte toegaat. Met een Umik-1 microfoon erbij  kun je precies zien hoe het toegaat in je ruimte.
Voordeel je ziet wat er in je ruimte gebeurd, nadeel je ziet wat er gebeurd in je ruimte :-D

Mijn ervaring is wanneer je veel met instellingen en XT32 aan de slag bent geweest ook als XT32 daarna uit staat, het toch nog wat met het geluid doet. Even een volledige reset hielp bij mij.

CBdicX

Citaat van: Cobraatje op november 30, 2021, 07:24:30
Wat het beste klinkt daar gaat het om :-)

Zou goed kunnen omdat de Gallo's mini monitors zijn die niet erg laag gaan, je minder hinderlijke roommodes in je ruimte aanspreekt.
Ik heb zelf Raidho minimonitoren met 2 subs en het klinkt bij mij nu veel beter dan het ooit met vloerstaanders heeft geklonken.

Het laag is ook goed met 1 sub?
Je zou via Room EQ Wizard(gratis) en dan de optie Room Sim kiezen een goede indruk kunnen krijgen hoe het in je ruimte toegaat. Met een Umik-1 microfoon erbij  kun je precies zien hoe het toegaat in je ruimte.
Voordeel je ziet wat er in je ruimte gebeurd, nadeel je ziet wat er gebeurd in je ruimte :-D

Mijn ervaring is wanneer je veel met instellingen en XT32 aan de slag bent geweest ook als XT32 daarna uit staat, het toch nog wat met het geluid doet. Even een volledige reset hielp bij mij.

Ik heb 1 sub, een SVS 3000 Micro.
In het verleden er ook 2, en zelfs 4 gehad, maar dat doet bij mij meer slecht dan goed.
Ook via de "subwoofer kruip" de beste plek gevonden, en dat is bij mij links achter mij in de hoek.

Ongelofelijk wat de 3000 Micro aan bass produceert, ik heb in het verleden de grote jongens van SVS gehad, zelfs de 16 Ultra !
Er blijkt gewoon een "natuurlijke" grens te zitten in een ruimte wat bass betreft, wat te begrijpen is.
Die 16 Ultra deed het in mijn kamer niet beter dan nu de Micro, denk wel dat de buren meer hadden aan de Ultra  :-D

Hier de meetgegevens van ARC wat ik via een Paradigm Seismic 110 kreeg van mijn kamer.
Die piek rond 40Hz haal ik weg met de Micro, met Room Gain Compensation wat echt goed werkt, het "boemerige" is er direct uit en klinkt lekker strak, een behoorlijk verschil als ik dit uit of lager zet.
Dus de bassen zijn goed en onvervormd in deze setup.
Wel een geweldige sub om te zien, de 110 Seismic, maar toch beduidend minder dan de SVS Micro, ondanks het behoorlijke prijsverschil.
De 110 vervormde behoorlijk in de openingsscène van Overlord, wat een goede test is voor subwoofers.
De Micro geeft geen krimp !!

Ik zal zeker jouw tip eens doen, de X3700H resetten en dan overnieuw beginnen, de Audyssey setup laten lopen en daarna de handel uit, of wie weet toch aan, maar dat laat ik hier weten.

Hier wat goede subwoofer film testen, en testen voor het gehele surround systeem die ik gebruik:

Overlord (openingsscène tot het neerkomen in het water)

James Bond Spectre (openingsscène en goede Dolby Atmos test met de helikopter)

The Commuter (scène waar de trein uit de bocht vliegt)

Godzilla: King of the Monsters (openingsscène en op 20% in het lab onder water)