Citaat van: Ronaldo op september 19, 2021, 20:09:22
Bedankt voor dit advies
Zijn 2 weg speakers in mijn situatie dan een beter alternatief? Mijn huis heeft een U indeling en de zithoek is 350x350mm. Waarom dan juist de 2 weg speakers en waarom geen gebrek aan midden?
Gezien jou budget van 1000-1200 euro zou een 2 weg van "betere" kwaliteit kunnen zijn dan een 3 weg.
Een goed ontworpen 2 weg systeem zoals Fyne Audio heeft gewoon midden gebied zoals ieder goed ontworpen 2 weg systeem zal hebben.
In zo'n systeem werken de bas-driver, tweeter, en filter, perfect samen voor het midden gebied (de cross-over).
In de goedkopere klasse zie je dat de hoeveelheid drivers vaker oploopt om bepaalde fouten in een systeem en/of filter ontwerp te verdoezelen.
Een echt goed 3 weg systeem (wat zeer lastig is om goed voor elkaar te krijgen) zoals B&W, Kef ect. kost best wel wat en lopen de bedragen richting enkele duizenden tot 10 duizenden euro's.
Dus mijn mening is liever 1000 euro in een 2 weg kast en laat de 3 weg voor wat het is, of je moet echt meer gaan uitgeven.
Hier een voorbeeld hoe het niet moet:4 bas-drivers
(alleen om SPL op te krikken, want voor de Hz maakt de hoeveelheid natuurlijk niet uit, 40 Hz blijft 40 Hz, al stop je er 20 drivers in, maar staat wel "duur" en stoer),
midden-driver in B&W geel, een softdome tweeter, en om het helemaal af te maken een bass reflexpoort aan de voorkant.
129,00 euro voor een set en
gratis verzonden Zo'n speaker kost denk ik vanuit de fabriek (China) 2 - 3 tientjes.
Wat zou hier voor drivers, kast en filters gebruikt worden ?
Voor 129,00 euro krijg ik bij Gallo 3 speaker frontjes voor de Adiva SE, en dan moet ik het verzenden ook nog betalen !
Misschien had deze fabrikant er gewoon 1290,00 van moeten maken, klinkt al meteen wat serieuzer
En er zijn meer van die spotgoedkope, multi driver sets de markt aan het overspoelen, en ze zien er allemaal prima uit, maar ik wil ze wel eens horen op
75 dB reverence level met een zware actie/sifi film