Hallo
Ten eerste bedankt voor de snelle bruikbare reactie's gisteren ben ik bij de lokale hifi boer geweest en heb daar de Mordaunt Shorts geluisterd en de Monitor Audios, nu vond ik van de Mordaunt Shorts de boxen echt heel lelijk (smaak) maar het geluid wel mooi was, de Monitor Audios waren opzich wel mooi, alleen was het net of er iets miste zodra er muziek werd afgespeeld (marantz 5001). Deze 2 merken (type's) ga ik dan ook uit me lijstje verwijderen en ga ik kiezen tussen de F3 van klipsch of de Focals 816 V.
Ik zou graag wat verdere uitleg willen bij bepaalde dingen, zoals Impedantie. . ik snap in welke richting je gaat, alleen snap ik niet sommige dingen die je bij de merk boxen hebt staan niet helemaal.
(wat een zin)
De Klipschen hebben een hoog rendement (97dB), past wat dat betreft goed, aanbevolen vermogen van 160 watt
De Focals hebben ook een hoog rendement (91,5dB), maar hebben een aanbevolen vermogen van 130+ Watt
De Mordaunt Shorts hebben ook een aardig rendement (90dB), een aanbevolen vermogen van 15+ watt (beter dus), maar een impedantie die varieert tussen de 4 en 8 Ohm. Normaal geen probleem, weet ook niet wat de anderen hebben.
De Monitor Audios hebben een rendement van 90dB, nominale impedantie van 6 Ohm, minimale vermogen van 30 watt.
Welke boxen passen nu dus goed bij de Marantz 3001 aangezien je schrijft dat de F3 (97dB) hebben een de aanbevolen watt 160 is, zijn deze dan geschikt ? aangezien de prijs van de F3 ook meevalt, en ze zijn 2 weg.
En de Focals hebben ook een hoog rendement (91,5dB) maar daar schrijf je dat ze een aanbevolen wattage van 130 hebben...is dit beter ? slechter? moet mijn Marantz sr3001 meer moeite doen met stroom ?
en de zin : Qua impedantie is er weinig te zeggen, want nominaal zegt niets over het verloop.
Sorry voor de vragen, of dat ik het niet helemaal snap maar ik wil graag bepaalde dingen goed weten zodat ik me goed kan richten op een bepaalde merk of type, boxen zijn toch idd produkten waar je elke dag tegen aan moet kijken, en luisteren.
Nu weet ik wel dat de prijzen heel verschillend zijn, alleen kijk ik ook naar de toekomst en mischien dat ik ooit een zwaardere Marantz neem, dus vind ik het niet zo erg om dure boxen aan te schaffen, want vind geluid gewoon belangrijk.
Muziek wat ik luister is heel verschillend, ik hou eerlijk gezegt van ALLES
dus dat kan van R&B tot Hardcore tot Slow Jamz en Jazz & Blues wezen.
Nog bedankt Maurice voor je reactie, en voor je uitleg !
Stadium III om op jouwn vraag terug te komen, over hoeveel ik uit wil geven voor een 5.1 set is ongeveer 700 euro, nu weet ik dat de 816 op een totaal van 1100 euro komen, alleen geef ik tot nu toe niet zoveel om Surround, maar meer om Stereo en wil ik eens en keer wat anders dan kleine speakers in elke hoek....
Bedankt !