Ik ben vanochtend gaan luisteren bij Poulissen in Roermond naar een aantal vloerstaande luidsprekers. Van ruim 15 luidsprekers kwam ik na een tijdje luisteren op een selectie van 3 luidsprekers waar ik echt intensief naar geluisterd heb: de Kef iQ7, de B&W 683 en de Mordaunt-Short Mezzo 6. Alle in combinatie met een Marantz PM4001 en een CD5001.
Ik heb iedere luidspreker beluisterd met een aantal cd's, variërend van klassiek (Saint Saëns, Organ Symphony no. 3), musical (Chess pa Svenska, Kristina fran Duvemala) tot pop (ABBA / The Visitors, Elton John / Made in England).
Opvallend was dat de Kef iQ7 eigenlijk onmiddellijk afviel. Te weinig bas, wollig geluid en stemmen kwamen schel over. Ik was hier door enkelen van jullie al voor gewaarschuwd.
De B&W 683 kwam met name bij klassiek en musical als te terughoudend over, bij pop was het geluid beter, rustig, maar het geluid kwam in het geheel niet los van de kast.
De grote verrassing was Mordaunt-Short. De grootste van het stel, maar in mijn oren de beste geluidsweergave voor alle beluisterde muziekgenres. Heel evenwichtige opbouw van het geluid, mooie hoge tonen, rustige middentonen, zangstemmen die keurig neutraal worden weergegeven en een prachtig strakke en niet te overdreven basweergave. Het klopt dus inderdaad: voor echt mooie weergave moet je toch naar de grotere luidsprekerboxen...Dan maar wat minder mooi in de kamer (alhoewel de luidsprekerkasten heel mooi zijn afgewerkt), maar het geluid geeft nu toch de doorslag.
A.s. zaterdag ga ik nogmaals luisteren, kijken of ik tot dezelfde conclusie kom. Ben van plan om de set aan te vullen met twee achterspeakers Mordaunt-Short Mezzo 2, zodat in ieder geval voor en achter in surround dezelfde klankkarakteristiek hebben. Centerspeaker en subwoofer handhaaf ik voorlopig nog van de B&W-set, indien noodzakelijk kijk ik daar in een later stadium nog wel naar.
Gelukkig wil de dealer mijn B&W's terugnemen, zodat ik er financieel niet echt veel op toeleg.
En dan maar wachten tot de speakers geleverd kunnen worden en ik hopelijk eindelijk van echt goed geluid kan gaan genieten.