Citaat van: Dennis E36 op juni 26, 2021, 00:10:31
https://youtu.be/8g626WzxSgI
Interessant filmpje van hem. Elke versterker klinkt toch hetzelfde?
Check net rond minuut 10
Ik hoor Gene niets nieuws zeggen........(wel de volle 13 minuten blijven kijken !!)
Hij heeft het over "sound" in de vorm van vervorming, dus ga je horen dat een versterker op zijn grens speelt, en hoe manifesteert die vervorming zich dan, en hoe stil is een versterker.
Daar zit inderdaad verschil in en dat is te begrijpen, tot ook wat hij zegt een bepaald prijspunt.
De discussies op de meeste forums gaat over dat een nieuwe versterker opeens warmer, helderder, detailrijker en weet ik niet wat allemaal klinkt.
Dat is BS en daar heeft Gene het niet over.
Hij test de versterkers op speakers die 2 ohm zijn, dat is sowieso al uitzonderlijk en heeft op hogere volumes spierballen nodig, en nee, dat zal een goedkope versterker ala een PMA520 niet kunnen, in ieder geval niet zonder vervorming als deze opengedraaid word.
Een versterker die vervormd hoor iedereen, ook een kind, en zelfs nog beter dan volwassenen.
En klinkt een buizen versterker anders dan een transistor, natuurlijk niet, buizen vervormen wel meer en anders dan transistor en wordt door sommigen als prettig ervaren, mag je " warm" noemen, en heeft vele ludieke benamingen.
Ik moet wel zeggen dat ik geen verschil hoorde tussen een buizen of transistor Mcintosh, naast elkaar !
Maar die onzin die Marantz er uitkraamt met die Melody X is weer PR gezwets, en dat hoort niemand, ook Gene niet