Zelf heb ik de Cinema 40 en heb niet te klagen over de kwaliteit van de receiver nog van zijn voorhangers (SR7500, SR8002, SR7005, SR7008). Eentje is ooit binnen gemoeten, en dat was de SR7005, dat was een demo model gekocht in Duitsland en daar zat van dag 1 een brom in veroorzaakt door de voeding.
Dat onze audio spullen, net als zoveel andere zaken vandaag niet meer de kwaliteit hebben als vroeger is een feit. Zoals in de video starten ze met Saul Marantz zijn eerste versterkers, maar die zaken waren ook veel eenvoudiger dan nu, het was een analoog signaal versterken. Vandaag hebben DAC, DSP, geïntegreerde software, netwerk, video, ... En dat allemaal in een behuizing dat net zo groot was als 70 jaar geleden.
Dan moeten we het ook nog hebben over de productie aantallen en het aantal verschillende modellen die er zijn, wat betekend dat alles ook sneller moet en ja het doel van elke fabrikant vandaag is geld verdienen en niet puur uw passie delen met anderen.
Als men toch de nodige aandacht geeft aan de onderdelen, vertaald zich dat direct naar de prijs. In de video is hij positief over Rotel, maar je zal er niks vinden voor de prijs van een Cinema 50 of 70. Je zal in de prijsklasse zitten van de Cinema 30 en 40 of de vroegere 7 en 8 reeksen. En mijn ervaring met Marantz in die prijsklasse is tot op vandaag goed.
Ik vermoed ook dat hoe je ze gebruikt een rol speelt. Mijn sets spelen steeds op -20/30dB onder referentie niveau. De receiver is ook nooit heet dat ik er mijn hand niet kan opleggen. Hitte is een grote vijand van de moderne electronica.
Ik deel dan ook de mening van Jokke, dat Marantz niet meer of minder defecten heeft dan andere merken, ik voeg er enkel aan toe in dezelfde prijsklasse.
Blijkbaar kent de maker van de video het verschil niet tussen Saul Marantz en Ken Ishiwata