Citaat van: CBdicX op februari 11, 2021, 08:33:19
Ondanks dat dit uit loopt in een oude audio discussie moet iedereen doen wat hij wil.
Denk je verschil te horen, prima, geef een berg geld uit en je bent gelukkig, daar gaat het om.
Ik heb 2 maanden geleden een McIntosh MA9000 verkocht aan iemand die de MA8900 had.
En waarom kocht hij de MA9000, omdat deze 50 Watt per kanaal meer had, 250 versus 300 watt........
Prima voor mij, maar slaat nergens op.
Ik had teveel problemen met ARC via de MA9000, wat totaal niet werkte, echt een slechte combi met mijn Sony Oled TV
Ook meteen mijn Davone Solo speakers eruit en nu al weken zeer gelukkig met de Sennheiser Ambeo soundbar.
En dit na jaren van zeer kostbare stereo amps en prijzige receivers met zelfs 15 speakers in huis
En mijn vrouw ook blij
De Mac verkocht?
Ach wattage, oftewel maximaal uitgangsvermogen below clipping point is zo overrated.....wat gebruik je in de praktijk?
En inderdaad verzanden we voor de zoveelste keer in een hele oude discussie.
Uiteraard worden of werden er allerlei ''nieuwe'' schakelingen verzonnen/ontworpen puur om de centen.
Dat was in de buizen era al zo......
Allerlei BS schakelingen zijn de revue gepasseerd: Extreme stijgsnelheden, slew rate , DF, weinig of veel negative feedback of zelfs geen.
Sommigen werden daardoor zo instabiel dat ze letterlijk in vlammen opgingen.
Phase Linear is daar een mooi voorbeeld van......een model kreeg de bijnaam flame linear.
Ik heb hier ooit een buizenversterker gehad waarbij je de NFB loop kon uitschakelen.
Geen enkel verschil te bespeuren en ook niet te meten wat veel dieper gaat dan ons gehoor.
Laat ik het heel simplistisch houden: Wanneer je echt verschil hoort is dat direct zichtbaar op de scope met een squarewave en is er een versterker simpelweg niet in orde of een waardeloos ontwerp zoals b.v. de eerste T-amp.
Powercables, speakersnoertjes etc doen helemaal niets.
Of je moet er net zoals een bepaalde fabrikant flikt er een kastje met een weerstand en een condensator en of spoel tussen frotten.
Dus het signaal opzettelijk beinvloeden!
Zilver , koper en nikkel doet dat niet!
Gewoon logisch nadenken: koper in de muur naar de wcd, netsnoer ( welke dan ook) , versterker bekabeling, PCB traces in micron, componenten met leads van welk materiaal? speakerdraad, speakerdraad in de speaker, materiaal van de voicecoil, x-over filter ......oops!
Tot zover de feiten..... en verder moet een ieder zelf weten wat te kopen en uit te geven.
Ik weet wel wat ik persoonlijk zou kopen als ik dat al zou doen, en dat zijn andere luidsprekers!