Ben meer filmpjes van deze man aan het kijken en hij is erg realistisch en duidelijk.
SMPS power supply's zijn simpelweg bagger, en dat bestond vroeger niet.
De eerste klasse D versterkers versterkte niet recht en die ervaring had ik ook.
De latere ontwerpen zijn stukken beter en gedragen zich zoals de nog steeds meest toegepaste AB schakeling.
Wanneer kun je dan wel verschil waarnemen?
Dat is erg makkelijk uit te leggen.
Ik zeg altijd: ''What goes in must come out.''
Nu to the point: Wanneer iemand een echt lastige speaker heeft en de impedantie dipt naar b.v. 2 Ohm of nog lager kan een versterker welke te klein of niet goed ontworpen is niet recht meer kunnen versterken en dat kan hoorbaar zijn.
Ik hoor en lees steeds meer dat veel meer power de oplossing is maar dat is simpelweg not the case zoals ik hierboven beschreef. (SMPS p/sup)
Met andere woorden: Men kan 5 of zelfs 10 mille uit gaan geven maar zonder kennis van zaken kun je dus van een hele koude kermis thuis komen.
Alleen al om die reden zal ik nooit een moderne versterker kopen en het bij vintage houden.
Nu zijn mijn speakers niet vervelend en dippen naar 3,2 Ohm wat voor geen enkele versterker een probleem zou moeten zijn.
Met één van de eerste klasse D ontwerpen hoorde ik dus erg duidelijk een hooglift wat een 1 en al helemaal een 10 Khz Khz square wave bevestigde.
Bagger ontwerp dus.
Kort samen gevat: De aanschaf van een dure of peperdure versterker heeft totaal geen zin wanneer je geen moeilijke speakers hebt.
Tip 2: Hou het bij conventionele ontwerpen.
Ik heb zojuist een PM-80 onder handen genomen en zie een afwijking waar ik in later in het verslag op terug ga komen.
Tipje van de sluier: De afwijking zit in de hogere misschien net hoorbare gedeelte van het menselijk gehoor.
Een frequency sweep liet hetzelfde zien.
Mijn loads zijn niet kaal maar capacitief geladen om een reactieve load na te bootsen.