Geweldig bedankt voor alle tips
Met een eenvoudig headsetje van Philips klinken zowel de Marantz PM4001 versterker als de Marantz cd-48 cd-speler uitstekend. Ik heb beide keren de headphone in de headphone-ingang voorin gestopt. Ook linker- en rechterkanaal getest. Het geluid is beide keren helder, tikkeltje warm maar verder niet gekleurd.
Met de Marantz versterker klinken alle bronnen, waar je zelf een geluidsdrager aandraagt, slecht op de Magnat MSP60-boxen: dus platenspeler, cassettedeck en cd-speler. Dit klinkt wollig en opgepompt. Wat wel prima en zelfs erg goed klinkt zijn indirecte bronnen, dus het radiogeluid via de tuner en vooral het tv geluid (tulpkabel naar verdeelkastje boven tv).
Maar zie daar, ik draai nu al een paar uurtjes op de AR3a speakers met ietwat verrotte tweeters(en misschien ook versleten middentonen) en dat is een aangename rust en klinkt veel evenwichtiger en warmer dan de Magnat. Ik heb bij aansluiting alleen de draden van de speakers omgewisseld, dus dezelfde draden achterin de versterker laten zitten. Nu ben ik dat geluid wel al meerdere decennia gewend. Plus de AR3a's zijn wel een slagje groter, nl. 63 cm hoog ipv 51,5 cm (Magnat)
Het moet dus aan de Magnat liggen, die alom geprezen wordt. Deze heb ik 2e hands gekocht, wel van een betrouwbare koper, dacht ik. Misschien dat er dus iets aan de speakers kapot is. Moet ik naar een ander draadje verhuizen...
Of het is de combinatie van versterker vs speakers, die niet werkt? Of komt het doordat de speakers kleiner zijn? Ik kan aan een oude versterker komen. Daar ga ik morgen de Magnats nog eens mee testen. Kijken of ze dan nog zo slecht klinken. Zoja, dan ligt het dus aan de speakers en is er met de Marantz apparatuur niets mis.