Dag Marantzers!
Om makkelijker te kunnen testen heb ik wat banaanstekkers gekocht en wat tests gedaan.
Het lijkt er inderdaad op dat er iets mis is met het Front-R kanaal. Die werkt alleen met S-direct-ON. Met wisselen tussen alle Surround Modes heb ik alle andere kanalen ook geprobeerd, die werken wel allemaal, behalve de Surround-Center. Die werkt op geen enkele Surround Mode.
Ook heb ik tests gedaan met een headphone. Hiermee werkt het rechter kanaal ook niet. En er was iets geks als ik wisselde tussen AUX (analoog) en TV (optisch digitaal) input. Na het wisselen van input, was er überhaubt geen geluid. Met de volgende stappen kon ik het geluid dan weer aan de praat krijgen:
- van AUX naar TV: geluid gaat weer aan door koptelefoon er in en er uit te doen, of door 2x op A/D (analoog/digitaal) te klikken
- van TV naar AUX: geluid gaat weer aan door koptelefoon er in en er uit te doen
Als noodoplossing heb ik nu dit bedacht: als ik de rechter speaker i.p.v. in Front-R, in Surround-R stop, en als Surround Mode 6CH STEREO kies, werkt de rechter speaker wel. Zowel met als zonder S-Direct, en ook bij de optische digitale TV-input (wat anders niet werkte)
. Het rechter deel van de audio wordt dan ook naar Surround-R gestuurd, anders dan bij normale stereo. Zo is de receiver wel bruikbaar, maar ideaal is het niet natuurlijk...
Wordt iemand wijzer van de beschrijving van mijn perikelen? Het lijkt er toch wel echt op dat er iets kapot is. Misschien is dat gebeurd tijdens het transport, hoewel ik dat vrij voorzichtig met de metro heb gedaan. Is het duidelijk wat er kapot is? Ik hoor het graag! Het is op zich ook wel een interessante speurtocht dit vind ik...
Gr Jan