Er moet een centerspeaker komen....maar welke?

Gestart door audiof. zonder budget, januari 14, 2008, 14:42:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

audiof. zonder budget

Nog maar kort verhuisd en al even naar de ideale opstelling aan het zoeken ( en nog niet gevonden), maar over 1 ding ben ik het wel eens. Mijn huidige centerspeaker ( Aiwa ) moet het veld gaan ruimen. Ben dus aan het rondkijken en heb mijn oog laten vallen op de KEF Q6c of Q9c...maar twijfel nog een beetje. Ik wil natuurlijk het liefst maar 1 keer geld uitgeven en dan zo goed mogelijk scoren....

Wat zijn mijn eisen?

- moet vooral "open/helder" klinken en toch nog redelijk laag gaan
- Geschikt voor zowel muziek als spraak
- voldoende vermogen/SPL's om bij de rest te passen
- afmetingen zijn ondergeschikt ( dus best mag ietsjes groter zijn )

Iemand ervaring met bovengenoemde? Wanneer geen ervaring met bovenstaande, maar wel een goede (gebruikers)ervaring met je eigen center...wat zou ik dan,volgens jou, als goed alternatief kunnen beschouwen?
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

thom

ik heb een q9 staan hier, geweldig ding hoor. zeker mooi helder geluid 120watt is zeker niet et weinig.
je kan hem bi-ware. met film ben ik er zeker te vreden over, qua muziek weet ik nie luister altijd stereo.

weet nie waar je woon???, want ik wil hem mischien verkopen namelijk, dsu wete nie of je intressen heb is en perfecte staat!!

verder kan je veel lezen op kieskeurig.nl staat die op nummer 1 HB

Stadium III

Welke speakers heb je al voor staan ?

Beste kijken als je daarin iets kunt vinden wat het meeste matcht !
Hoeveel spl wil je gaan halen bij film's kijken ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Ik denk dat hij de Floating Synthesis voor heeft staan. Toevallig deze speakers gisteren beluisterd, man, wat klinken deze dingen zeg  notworthy
Erg ruimtelijk en open. Wordt denk ik wel moeilijk om daar een passende center bij te vinden.
De gebruikte units lijken van Seas, dus zou bij voorkeur ook daar een center mee uitgerust zien worden. Ik denk dat Kef te warm is voor deze speakers, zou eerder wat zoeken bij Jamo, DLS, Eltax (LR serie of Camargue)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

 stupid

de Synthese is volgens mij een combi van Vifa en Seas.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

DLS is trouwens bijna niet meer te vinden  :cry:,zelf had ik daar nog een set rears van willen hebben.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

audiof. zonder budget

#6
Citaat van: Stadium III op januari 14, 2008, 19:10:53
Welke speakers heb je al voor staan ?


Ik gebruik momenteel ( kan altijd nog veranderen :wink:)  BNS ML-50's als fronts en de Synthese's als rear ... en om net dat beetje extra oempf te hebben, is de klipsch KSW-10 in de hoek neergezet...

Doordat mijn huidige center maar een 16 ohm uitvoering is, blijft deze stevig achter bij de rest...zelfs als ik hem een flink aantal db's ophaal dan hoor ik hem nauwelijks.

Hoeveel SPL ik wil halen??? Geen idee, maar wel (heel) stevig hoor....dus als de straaljager bij topgun overvliegt, moet je de natuurlijke neiging gaan krijgen om te bukken..

Maar goed, ben persoonlijk wel een fan van warm en natuurlijk geluid ( wil zeker niet dat het gaat hissssen )...met zo min mogelijk kleuring...
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Stadium III

Mmm moeilijk te zeggen wat er mooi bij is

Is het niks om je center te laten verdwijnen in je front dus 4.1 gaat spelen ?

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thom

Citaat van: Maurice op januari 15, 2008, 19:12:43
Zou zeggen:

Oftewel, gewoon een BNS center nemen!

Check http://www.bns-loudspeakers.com/index.htm
mooi gedoe ik wil ook een keer nieuwe center dis wel mooi notworthy

audiof. zonder budget

Heb van een collega een Mission M7C1 meegekregen om te testen dit weekend.....dus ga deze eens uitgebreid aan de tand voelen. Keep you informed....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Stadium III

we zijn benieuwd wel ff de db meter erlangs
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

audiof. zonder budget

#12
Zo.. hier dan een kort verslag van het testen van afgelopen weekend.

Even iets over de luisterruimte. Het zitgedeelte van de woonkamer ligt ongeveer 30 cm verdiept t.o.v. de rest van de kamer ( soort van zit"kuil" idee ) en meet 4.60m x 3.00m en is ongeveer 2.50m hoog.Aangrenzend ( in de lengte) zit de rest van de kamer van 4.60m x 4.60m en dit gedeelte heeft een hoogte van 3.50m. De vloeren zijn voorzien van tapijt met een redelijk hoge pool, de wanden zijn voorzien van behang met hier en daar een schilderij...Ik zou de kamer als "zachte" ruimte typeren. Verder staan de luidsprekers vrij van de wanden ( een kleine 30 cm) en staat de subwoofer opgesteld tussen de center en linkerfront opgesteld.

Verder heb ik geen gebruikt gemaakt van calibratie, de instelling van de center heb ik gezet op small en heb ik alles op 0db staan. Front=large, rear=large en center=small. Instelling op de sub is 100Hz en gain staat op 7( nutteloos getal in dit geval, maar deze gain past goed bij rest zonder te gaan overheersen) en is via de mono  subwoofer uitgang en een Y-splitter aangesloten. Afstand van de fronts staat ingesteld op 7 ft.

Als referentie heb ik de film top-gun gebruikt....gewoon omdat ik dan redelijk weet wat ik kan verwachten....Voor cd heb ik voor UB-40, present arms, Phli Collins, but seriously en Pink Floyd, delicate sound of thunder gekozen... Voldoende verschil in dynamiek en ritmes om een goed beeld te krijgen van het geheel....

Verder heb ik, eigenwijs genoeg, NIET de db-meter er over heen gehaald...mijn oren zijn nog steeds een goede referentie en ik heb het geluidsnivo bereikt dat ik wilde bereiken ( natuurlijk na ook enige inspraak van mijn vrouw ;-) )

Een eerste blik van de spec's leveren op dat deze center vanaf 75Hz tot leven begint te komen en door blijft lopen tot 20kHz, gevoeligheid van 87 db... niet echt een uitblinker te noemen. Toch werd ik vnl. aangenaam verrast met de spraak...helder/transparant en mooi niet gekleurd. Door de gebogen vorm geeft het een hele goede spreiding van het geluid...dus je hoeft niet precies in het midden te zitten om er goed effect van deze center te hebben. Verder de off axis respons is ook heel goed, dus is plaatsing ( hoogte) niet erg critisch... iets wat ik persoonlijk erg fijn vindt... Dynamiek is prima en van fluisterzachte dialogen tot spetterend machinegeweersalvo's worden allemaal redelijk makkelijk weergegeven.

Wat me nog meer meeviel is dat deze center zich heel makkelijk liet plaatsen bij de rest van mijn "samenraapsel"...ik had dit zelf iets kritischer verwacht,maar dat bleek niet zo te zijn.

Al met al een aangename verrassing....maar ik merk dat ik toch meer naar de KEF neig....tsja, je hebt zo je voorkeur of je hebt het niet. Helemaal geen nadeel dan? Ja hoor, ik mis in deze center de warmte een beetje, wat eigelijk wel inherent is aan de mooie ongekleurde weergave. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat dit geheel persoonlijk is.En natuurlijk nog een opmerking van cosmetische aard...ik vind het kastje er een beetje " el cheapo" uitzien, maar dat is natuurlijk ondergeschikt aan de prima weergave.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

Soms komen de dingen gewoon op je pad.... De center is toch een BNS geworden.Type SDX-60 en twee rears SDX-20 er gelijk bijgenomen ( lang leve internet  pompom nopompom pompom).
Gisteravond aangesloten en moet zeggen dat  het zeker niet verkeert klinkt of beter gezegd, boven verwachting.Past qua klank absoluut mooi bij het geheel, het klinkt nu mooi homogeen.... Nu nog dit setje eens goed aan de tand voelen.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

thom