Marantz 1050 versterker ploft en kraakt

Gestart door Chasey, mei 05, 2020, 22:06:09

Vorige topic - Volgende topic

Chasey

Hallo beste mensen.

Ik ben de (trotse) eigenaresse van een Marantz 1050 versterker. Deze versterker ken ik al mijn hele leven.  :angel: Ben er dus behoorlijk aan gehecht. M'n vader had 'm vroeger (voor mijn tijd) gekocht, veel gebruikt, werd daarna doorgeschoven naar mijn broer en later kreeg ik 'm op mijn slaapkamer.  :schater:
Inmiddels staat hij bij mij in de woonkamer en wordt dagelijks met plezier gebruikt.
Echter kraakt en ploft de versterker de laatste tijd enorm! Het begon met af en toe ruis, een kraak en een plof. Dit doet hij alleen op het linker kanaal. Eerst een paar keer per uur, maar nu is het niet meer te houden. Niet fatsoenlijk meer te gebruiken helaas. Hier baal ik behoorlijk van.
Ik had hier en daar al op het forum gelezen dat dit (uiteraard) ouderdom is. Dat is ook niet zo gek natuurlijk. Het ding heeft eigenlijk - naast stofvrij maken - geen onderhoud gehad. Zo technisch ben ik niet.
Nu is mijn vraag, wat kan ik doen om hem kraak, ruis en plof vrij te maken? Is er eigenlijk nog wel wat aan te doen? Of moet ik er toch maar eens afscheid van nemen?
Tussen de ruis, het gekraak en geplof door komt er nog steeds veel power uit. Hij heeft dus geen vermogen verlies.
Ik dacht eerst dat het aan de speaker lag, maar ik ben bang dat het probleem in de versterker zit.

Als toevoeging, hij reageert ook behoorlijk op het lichtnet. Als de wasmachine bijvoorbeeld aan staat, ploft hij meer. Ook als ik een lamp aan of uit doe, dan hoor ik dat (hard) door de speakers. Hij is aangesloten op een geaard stopcontact. Ook met extra aarde draad blijft het probleem.

Wie heeft de oplossing?

Groetjes

SB_Marantz

Er zitten diverse defecten in de versterker maar dat is te repareren.

Ook heb je ogenschijnlijk een groundloop gemaakt.
Een extra ground draadje leggen heeft geen zin daar een oude Marantz van een zwevende gnd gebruik maakt.

Ik kan de versterker wel voor je repareren.

Waarschijnlijk heeft deze 1050 ook nooit geen onderhoud genoten.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Chasey

Hallo, bedankt voor de reactie.

Was er al een beetje bang voor dat er onderdelen kapot zouden zijn. Maar als het de moeite waard is wil ik hem graag laten repareren.
Ik denk dat ie nooit onderhoud heeft gehad. Althans de afgelopen 15 jaar sowieso niet.

Groetjes