NR1606 netwerk probleem

Gestart door PeterT, april 28, 2020, 10:53:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterT

Ik ben een probleem met mijn NR1606. Ik kan geen verbinding meer maken met internet radio, bluetooth en usb. En ook het instellingen menu is niet toegankelijk. Ik krijg alleen de melding "please wait". Dit speelt al meerdere jaren. De eerste twee jaar was er niks aan de hand waarna de problemen begonnen. Het apparaat is twee keer terug geweest naar de dealer en die heeft de netwerk module vervangen, waarna het zogenaamd opgelost was. Ze hadden dit nog nooit gezien bij Marantz... Maar binnen een paar dagen trad het alweer opnieuw op. Heb ook geprobeerd DHCP uit te zetten en refresh rate zo hoog mogelijk via de router, maar helaas.
Het enige wat werkt is een complete factory reset inclusief voedingskabel verwijderen en de bijbehorende initiƫle instellingen. Dit duurt al snel een half uur, wat ik nogal lang vind om wat muziek te krijgen. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

tbanis55

Hoi Peter !

Onder het motto "dingen gaan niet vanzelf stuk ..." heb ik een aantal vragen :

Als je hem volledig gereset hebt,  hoe lang gaat het dan weer goed?
En is die periode "random" of een specifieke tijd?

Zijn er in de (netwerk-) installatie wijzigingen geweest ?

Zijn er log-files beschikbaar ? t.b.v. analyse

Zijn er meer apparaten aangesloten op het netwerk? en zo ja welke ?

Wie is je netwerk provider en wat biedt deze aan ?
Ook fysiek: dubbel-ader (telefoon), coax, glasvezel...

Note: up- en down-load snelheid hoeven niet altijd hetzelfde te zijn .

Heb je een test uitgevoerd v.w.b. je netwerksnelheid ?

Zijn er specifieke omstandigheden wanneer het euvel plaats vindt?
Note: meestal zie je meer dan je denkt ...

Wellicht geven deze vragen enig inzicht in netwerktechnologie.

m.v.g.

Ton


PeterT

Hoi Ton,

Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je precies met "dingen gaan niet vanzelf stuk"? Ik hoop dat je niet insinueert dat ik het zelf kapot gemaakt heb? Uiteraard is overal een oorzaak voor, maar slijtage in een apparaat zou ik toch onder de noemer "vanzelf" willen plaatsen. Uiteindelijk gaat alle electronica vanzelf stuk en bij moderne apparaten kan dat vaak nogal snel gebeuren.
Maar goed, ik vermoed niet dat er iets kapot is, want anders zou het met een reset niet tijdelijk te fixen zijn. Ik vermoed dat het software gerelateerd is omdat een factory reset het probleem tijdelijk oplost.
Mijn antwoorden op jouw vragen:
- Ik heb niet bijgehouden hoe lang het duurt voordat het helemaal niet meer werkt. Ik maak er namelijk niet vaak gebruik meer van omdat ik het zo'n beetje opgegeven heb. De laatste keer kon ik na een paar dagen met moeite een bluetooth verbinding voor elkaar krijgen. Ik moest een paar keer proberen en regelmatig viel de verbinding weer weg. Nu werkt deze helemaal niet meer. Internet radio probeer ik sowieso niet meer omdat je je nu blijkbaar opeens moet registreren. Dat was voorheen niet zo.
- Er doen zich regelmatig netwerkwijzigingen voor. Maar het is niet zo dat de Marantz niet meer werkt door een netwerkwijziging. Want de problemen treden op binnen een periode waarin geen wijzigingen aangebracht zijn.
- Ik heb geen logfiles.
- Er is van alles aangesloten, zoals een pc, een router, twee switches (Marantz zit nu achter router + switch, maar problemen waren er ook toen de Marantz rechtstreeks op de router zat), wifi repeater, tv, mobieltjes (via wifi uiteraard), media player, blueray speler en laptops.
- We hebben altijd Ziggo/UPC gehad, dus coax. We zijn laatst verhuisd en de problemen traden ook al op in het vorige huis. We hebben twee horizon box routers gehad en hebben nu een Media box XL.
- Ik heb geen test met de snelheid uitgevoerd, maar dit is het probleem niet.
- De specifieke omstandigheden zijn; altijd. als het eenmaal niet meer werkt krijg ik het ook niet meer aan de praat zonder factory reset.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,
Peter

tbanis55

Hoi Peter,

Zoals aangegeven: "dingen gaan nooit vanzelf stuk..." Dat betekend niet dat je je daaraan schuldig moet voelen.
Maar denk bijv aan: veroudering solderingen, vocht, hoge temperatuur ook een productiefout; eigenlijk externe factoren dus. Hoe dan ook, er is - meestal achteraf - wel een verklaring voor te vinden.

In ieder geval lijkt het dat het ziggo netwerk geen schuldige is aangezien je verhuist bent en het probleem er nog is.

Je neemt aan dat de snelheid wel ok is.   Ook hier geldt "meten is weten" .
Je weet:  de veronderstelling is de moeder van alle blunders....  Dat wil niet zeggen dat daar iets fout zit en je kan best gelijk hebben.   Maar hou je vast aan de feiten.

Vaak toegepast is de z.g. eliminatie ronde:
M.a.w. ALLEEN de ontvanger op het netwerk en de rest uit/afgeschakeld. (ook geen WiFi / BT etc.)
Gewoon dus puur direct zonder routers/switches etc. ertussen of erbij. (op 1 na want die heb je nodig om op het ziggo net te komen).

Wat zijn dan de resultaten ?

Ik lees het wel weer

gr.

Ton

PeterT

Hoi Ton,

Bedankt voor je antwoord. Helaas zie ik jouw methode niet echt zitten. Ik heb alles ingebouwd en als ik jouw methode zou willen gebruiken moet ik de Marantz uit het tv meubel halen en naar de meterkast verplaatsen om hem direct op de router aan te sluiten. Verder zou ik ook alles moeten afkoppelen. Dat is me teveel werk.
Aangezien ik op internet lees dat meerdere mensen dit probleem hebben met een Marantz receiver vermoed ik dat het een probleem in de netwerk module is. Ik kan echter nergens een oplossing vinden. Ik hoop dat er iemand op dit forum is die dit probleem ook heeft gehad en een andere oplossing dan een ander apparaat kopen heeft gevonden.

Groeten,
Peter