Dag iedereen,
Ik ben nieuw op deze site en ik moet zeggen dat ik al heel wat interessante topics heb gelezen, maar goed. Ik heb een marantz 2238b gekocht (wel is waar vanop afstand, maar ik ken de verkoper en deze is te vertrouwen). Nu heb ik ook de kans om een marantz 2270 te kopen die gerestaureerd/gereviseerd moet worden. Nu heb ik wel wat ervaring met revisies (niet zoals een oude rot want ik ben nog maar 22 jaar), maar mijn ervaring zegt toch dat elke versterker wat andere aandachtspuntjes heeft. Zo zijn er versterkers waarvan je bepaald weerstanden best direct vervangt. Nu is de vraag waar ik tijdens een revisie bij de 2270 (en eventueel bij de 2238b mocht deze niet fatsoenlijk gedaan zijn) op letten? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde condensatoren die beter bij de originele klank van marantz komen of zijn er transistors die het meestal begeven (en dus best preventief worden vernieuwd). Uiteraard gaat voor de 2270 een volledige recap worden gedaan, maar dit is gewoon naar mijn mening vaak niet genoeg.
Ook gaat dit mijn eerste "printplaat versterker" zijn waarbij de printplaat zal moeten worden gepoetst (ik werk meestal aan hardwired buizenversterkers). Ik heb nu al wat gelezen en volgens mijn zou kontak chemie lr die klus wel kunnen klaren, maar ik wou toch graag eerst jullie mening over het poetsen van de printplaten want sommige hebben over water en een sopje gebruiken andere over iets wat afgekort US zou moeten zijn (maar hier heb je naar het schijnt een redelijk duur apparaat voor nodig). Sommige zeggen ook van met lucht afspuiten voor het stof, andere zeggen om dat net niet te doen in verband met statische elektriciteit. Dus om het verhaal van de print reinigen af te maken zie ik persoonlijk tussen de bomen het bos niet meer.
Alvast bedankt voor jullie tijd!
mvg
Lieven