Hoewel de meeste van ons nog het liefst ouderwets cdtje en plaatjes draaien, ik zelf ook, sluipen de streaming diensten langzaam in ons leven.
Jaren geleden ben ik begonnen met gratis Spotify. Leuk om muziek te ontdekken, af en toe als achtergrond muziek als er visite is en de kwaliteit was dan van minder belang.
Ik denk, heel herkenbaar voor de meeste hier.
Omdat ik zelfstandig en de meeste tijd van de dag alleen werk, heb ik op mijn werkplek sinds jaren een Wlan-Speaker. Lekker makkelijk met de telefoon te bedienen, of ik nu radio wil luisteren of een streamingdienst activeer. Kwaliteit? Boeie, klonk prima op mijn Pioneer wlanbox.
Na een tijdje begon ik ook in de huiskamer vaker te streamen en toen kwam de kwaliteit om de hoek en ben ik begonnen met proef abonnementen, om verschillende diensten uit te proberen.
Eerst Spotify, lekker groot aanbod maar mp3 kwaliteit.
Ongeveer een half jaartje geleden een Bluesound Node 2i aangeschaft en een abo bij Tidal en Amazon HD afgesloten. Dat was al een hele verbetering, ik hoor amper of helemaal geen verschil met de meeste cd's, zeker omdat beide diensten ook hoge resolutie aanbieden, in de vorm van
HD of MQA.
Nu moet ik over 2 maanden, als de proef abo's afgelopen zijn, een keuze maken en dat vind ik eigenlijk niet zo makkelijk.
Spotify: lekker grote keuze kwa muziek aanbod, maar helaas blijft de kwaliteit een beetje achter en erger ik me af en toe aan Loudnesswar ( ik heb begrepen dat er tegenwoordig speciaal Masters worden gemaakt voor Spotify)
Tidal: een wat minder aanbod, maar nog immer voldoende. Geluidskwaliteit beter als Spotify, zeker als je gebruik maakt van cd kwaliteit of MQA
Mijn enige ergernis bij Tidal is dat het geluidsniveau verschilt per album. Als je eerst een album in cd kwaliteit afspeelt en daarna een Album in MQA is het goed hoorbaar. Als je dan nog met playlisten begint met beide kwaliteiten door elkaar dan wordt het gewoonweg irritant.
Amazon HD: Het aanbod kwa muziek is ongeveer zo groot als Tidal maar gestaag groeiende.
Geluidskwaliteit is vergelijkbaar met Tidal en gewoon prima.
Nadeel van Amazon is dat het nog niet zo lang bestaat en er vele fouten in zitten. Kinder ziektes als verkeerde album covers, foutief aangegeven Masters en haperingen tijdens het afspelen kom ik dagelijks tegen, hoewel het langzaamaan beter wordt.
Als ik nu moet kiezen denk ik dat ik voor Spotify ga, in de hoop dat de kwaliteit komende tijd omhoog gaat.
Ook de bediening, de lay-out van de app en hoe het in de Bluesound app geïntegreerd is, vind ik spotify ten opzichte van Tidal en Amazon vele malen beter.
Wat zijn jullie ervaringen en keuzes met streamingdiensten?