Goedenavond,
Nieuw op dit forum als lid, na jarenlang meegelezen te hebben. Al lang met audio bezig (vnl Rotel), en nu eindelijk een eerste Marantz.
Vorige week een defecte DV 8300 gescoord. Prachtige apparaat, zowel technisch als uiterlijk. Apparaat vertoont alle kenmerken van een versleten laser. Eerst hield de dvd er mee op, en een paar weken later de CD. Inschakelen en lade functie zoals het hoort. Zonder disc zie je de laser keurig bewegen, branden en scherpstellen. De spindel motor gaat niet draaien, maar ik schat in dat dit zo ontworpen is. Als de laser geen disc detecteert krijgt de motor geen signaal om te starten. Met disc gebeurt het zelfde.
Nu mijn vraag. Normaliter krijg je bij een versleten/ verlopen laser de melding 'no disc', of hij blijft in 'loading' hangen. In dit geval verschijnen er na de loading melding een aantal 0-en op het display. Weet iemand of dit wellicht duidt op een ander defect? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat een IC dat de sturing van laser en transport een storing veroorzaakt.
Nogmaals, alles wijst in de richting van een defecte laser. Ik zou graag uit willen sluiten dat het wellicht toch wat anders is. Zie uit naar jullie wijze raad!
Groet Arnoud
Update 19 maart - inmiddels heb ik de spindle motor vervangen (een bekend probleem in dit loopwerk) en wat getweaked aan de hoogte instelling van de laser. De CD wordt inmiddels herkend en ook afgespeeld. DVD overigens niet, een een SACD wordt wel afgespeeld, maar wordt in het display weergegeven als een CD. Volgens het manual hoort het SACD logo op te lichten, maar dit gebeurt niet. Nu ik weet dat de rest van het apparaat lijkt te werken zoals het hoort ga ik op zoek naar een nieuwe laser. Ik zie aanbieders in de VS (Liberty) en natuurlijk China. Iemand een ervaring waar ik en anderen hun voordeel mee kunnen doen? Hoor het graag!