DV 8300 leesprobleem

Gestart door Avex, maart 16, 2020, 21:15:46

Vorige topic - Volgende topic

Avex

Goedenavond,
Nieuw op dit forum als lid, na jarenlang meegelezen te hebben. Al lang met audio bezig (vnl Rotel), en nu eindelijk een eerste Marantz.

Vorige week een defecte DV 8300 gescoord. Prachtige apparaat, zowel technisch als uiterlijk. Apparaat vertoont alle kenmerken van een versleten laser. Eerst hield de dvd er mee op, en een paar weken later de CD. Inschakelen en lade functie zoals het hoort. Zonder disc zie je de laser keurig bewegen, branden en scherpstellen. De spindel motor gaat niet draaien, maar ik schat in dat dit zo ontworpen is. Als de laser geen disc detecteert krijgt de motor geen signaal om te starten. Met disc gebeurt het zelfde.

Nu mijn vraag. Normaliter krijg je bij een versleten/ verlopen laser de melding 'no disc', of hij blijft in 'loading' hangen. In dit geval verschijnen er na de loading melding een aantal 0-en op het display. Weet iemand of dit wellicht duidt op een ander defect? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat een IC dat de sturing van laser en transport een storing veroorzaakt.

Nogmaals, alles wijst in de richting van een defecte laser. Ik zou graag uit willen sluiten dat het wellicht toch wat anders is. Zie uit naar jullie wijze raad!

Groet Arnoud

Update 19 maart - inmiddels heb ik de spindle motor vervangen (een bekend probleem in dit loopwerk) en wat getweaked aan de hoogte instelling van de laser. De CD wordt inmiddels herkend en ook afgespeeld. DVD overigens niet, een een SACD wordt wel afgespeeld, maar wordt in het display weergegeven als een CD. Volgens het manual hoort het SACD logo op te lichten, maar dit gebeurt niet. Nu ik weet dat de rest van het apparaat lijkt te werken zoals het hoort ga ik op zoek naar een nieuwe laser. Ik zie aanbieders in de VS (Liberty) en natuurlijk China. Iemand een ervaring waar ik en anderen hun voordeel mee kunnen doen? Hoor het graag!

Hoewie Loewie

Hoi. Heel veel SACD's hebben ook een CD laag zodat het schijfje ook in een "gewone" CD-speler kan worden afgespeeld. Misschien speelt jou DV8300 alleen de CD laag af?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015 - CD273 CD5400OSE
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Veel Superscope: www.superscopeaudio.nl

jowa

Ik heb een DV8300 gehad en deze speelt SACD's af naast CD's en DVD's.
Mocht je er zelf niet uitkomen qua techniek, contact zoeken met Audio Service in Elst.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Avex

Dank voor de reacties (btw leuk Lowie om je hier ook tegen te komen  :-D). Je hebt helemaal gelijk, hij leest de CD laag van de SACD. Inmiddels ben ik er achter dat de speler een hoger toerental draait en een hogere laser intensiteit vergt om de DVD en de SACD te kunnen lezen. Dat verklaart waarom bij combi spelers vaak eerst de DVD's niet meer herkend worden, en pas later de CD. Oorzaak is dan meetstal een versleten spindelmotor ( dwz dat hij het voor een DVD vereiste hogere toerental niet meer haalt) en/ of een teruglopende intensiteit van de laserdiodes. Of dit allemaal klopt weet ik niet, maar het is iig een logische verklaring voor de kuren.

Ook heb ik bevestiging gekregen dat er 'SACD' in het display hoort te verschijnen als er een SACD herkend wordt. Ook dat past dus in het plaatje zoals hierboven beschreven. Ik ga op zoek naar een vervangende laser en laat hier tzt weten hoe het afloopt. Kom ik er zelf niet uit dan weet ik dat ik in Elst terecht kan, dank voor de tip Jowa. De lol voor mij zit hem in het zelf zoeken en zo af en toe ook vinden van een probleem en een oplossing.  :lol:

tbanis55

Wellicht is het mogelijk om de bias van de laser in te stellen ?

succes !

Ton

Avex

Dank je Ton,
bias veranderen is zeker een optie. Heb ik in het verleden met andere spelers ook wel gedaan, maar (waarschijnlijk door mijn eigen onkunde) in alle gevallen gaven de lasers korte later de geest. Een vervangende laser is onderweg, en tot die tijd geniet ik van het voortreffelijke CD-geluid van deze machine.

groet Arnoud

Avex

Het duurde even, maar inmiddels is de vervangende laser binnen en gemonteerd. CD's worden onmiddellijk herkend, ingelezen en afgespeeld. Geweldig mooi ook nog, echt een klasse apparaat. DVD en SACD worden echter nog altid niet herkend. Bij een DVD kun je wel duidelijk zien dat de spindle een hoger toerental draait, maar hij herkent de disc niet. SACD idem dito.

Dit loopwerk is ook in de betere Pioneer combi spelers gebruikt. Daar vond ik ook een uitgebreider SM met een speciale sectie voor het loopwerk. Daarin staat eeen procedure om het loopwerk af te stellen nadat een nieuwe laser is geplaatst. Het gaat specifiek om de hoogte en 'hellingshoek' van de laser die middels de geleiderails van de laser af te stellen zijn. Hiervoor is echter een speciale test CD nodig en een speciale afstandbediening (!) waarmee je een testprogramma kunt doorlopen. Dat heeft deze hobbyist natuurlijk niet in huis.

Iemand ervaring hiermee? Ik ben overigens erg blij met de geweldige weergave van de CD's, maar als het met redelijke inspanning en middelen mogelijk is om ook de DVD en SACD functie weer te reanimeren dan wil ik dit natuurlijk graag proberen. Als het mijn mogelijkheden te boven gaat zal ik mijn vraag aan het orakel van Elst voorleggen!

Arnoud