Citaat van: renes59 op januari 05, 2020, 23:03:30
Ik lees dat het vreemd geworden vond dat het verhaal van goede opnames hier weinig voorbij komt. Nou die komen hier wel degelijk voorbij, moet je het forum doorzoeken. De term dat goed klinkende muziek begint bij de opname wordt hier regelmatig geopperd. Soms schrijft men verbeteringen in het geluid toe aan kabels etc, etc. Dingen die men dan noemt die zouden verbeteren zoals ruimte, diepte, hoogte worden al bij de opname vastgelegd hoe die dan kunnen verbeteren weet ik niet.
Aanraders zijn muziek van het Opus3 en Rounder label, dat zijn goede opnames. In Nederland hebben we Margriet Sjoerdsma en Fay Lovsky die cd's hebben met goede opnames, er zullen ongetwijfeld meerdere zijn. Het Stockfish label uit Duitsland staat bekend om de goede opnames maar zoals altijd is het ook een kwestie van smaak. Dit label heeft voor mij niet veel muziek want ik vind het vooral saaie muziek.
Het live album Undead van Ten Years After klinkt inderdaad goed. Nu vind ik jaren 60 muziek vaak beter klinken dan jaren 70 muziek.
Het gebruik maken van toonregeling en loudness is een keuze die men maakt, ik heb het niet en mis het niet.
Ik vind het opzich niet vreemd dat er op een Marantz forum voornamelijk over hardware word gepraat, ipv opnames en Masters, Marantz is tenslotte een hardware fabrikant.
Maar persoonlijk steek ik meer tijd in het opzoeken naar goede opnames/(re)Masters, dan naar weer een andere interlink, speakerkabel of cd-speler.
Naar mijn mening is hierbij veel meer winst te behalen, om muziek uiteindelijk beter te laten klinken,mede omdat via internet en streamingsdiensten veel te vergelijken valt, of net nu om een cd, lp of Highres gaat!
Natuurlijk gaat het uiteindelijk om van muziek te genieten in welke hoedanigheid dan ook, maar als het kan dan graag ook op een hoogstmogelijk niveau.