Wanneer het gaat over geluidsystemen lees ik heel vaak dat er sprake moet zijn van een realistische live weergave ,mijn gedachten zeggen dat dit onmogelijk is ,althans ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt .
Wat ik wel weet is dat er iemand Oosterum Loudspeaker Systems oftewel O.L.S een opdracht gegeven heeft om een luidsprekersysteem te ontwikkelen die in staat moest zijn om 1 op 1 weergave te realiseren ,geld speelde volgens mij toen ook geen rol ,ik zie zelfs getallen van een 1 met 6 nullen voorbij komen .
De Kharma Grand Enigma :
Een systeem met (zichtbaar) 48!! drivers per kant ,dit moet een allemachtig hoog rendement hebben met een enorm hoge belastbaarheid ,daarvan kan ik mij voorstellen dat 1 op 1 mogelijk moet zijn .
Toch ben ik benieuwd hoe jullie daar in staan ,en vooral in welke mate jullie live muziek beluisteren .
En hoe schat jij jouw eigen systeem in ,dan doel ik op de schaal gezien .
Ik trap af met mijn eigen systeem wat een rendement heeft van 104db
zonder correctie in het filter,met correctie 98db ,en ik kan alleen maar zeggen dat wanneer het gaat om spl het ongeveer 1/10 zit mits er voldoende versterker power er voor zit ,dat is nu namelijk niet het geval,ik kom nu op 100W op de mid/high driver,200W voor het laag ,de sub slechts 175W RMS uiteraard ,dit compenseer ik door geen correcties toe te passen en de 15 inch driver in zijn optimale inhoud (140 liter) te laten spelen .
Wanneer ik de set moet beoordelen op gelijkenis met het echte spul dan kan ik daar onmogelijk een touw aan vast knopen ,zo klinkt een elektrisch gitaar super ,een akoestisch gitaar ook nog wel ,drums komen zeker in de buurt van 1/10 ,maar piano in de verste verte niet !
Ik luister graag naar muziek van Dream theater ,ben er ook meerdere keren naar toe geweest ,thuis luister ik graag naar onderstaand fragment van DT :
https://youtu.be/ZmTJD3sjVIUHier baseer ik mijn eigen beoordeling van 1/10 op ,ik zou zeggen try this at home