Marantz 1050

Gestart door sugarcool6, november 30, 2019, 15:14:40

Vorige topic - Volgende topic

sugarcool6

Ik heb onlangs een Marantz 1050 gekocht, is nog onderweg. Ik heb begrepen dat het 2x25 watt is.
Nu ben ik geen expert maar ik wil graag vermijden dat ik speakers aanschaf die niet geschikt zijn.
Dus tot hoever kan ik met deze versterker gaan qua kleinere speakers of grote...wat is ongeveer
ruwweg de min en de max die ik hierop aan kan sluiten.'
Kan 4 Ohm wel of niet of 8 wel of niet.

Wie heeft deze versterker al voor langere tijd met welke boxen.

Bij voorbaat hartelijk dank voor reacties.

Frits Denon

Elke speaker met een wat hoger rendement is geschikt, de rest is aan jouw oren.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

:gp:

Met een hoger rendement speaker is het zeker de moeite waard om naar bijvoorbeeld Tannoy en/of Klipsch te luisteren .

Deze zitten veelal ruim boven 90db 1/Watt -1 meter gevoeligheid .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: sugarcool6 op november 30, 2019, 15:14:40
Ik heb onlangs een Marantz 1050 gekocht, is nog onderweg. Ik heb begrepen dat het 2x25 watt is.
Nu ben ik geen expert maar ik wil graag vermijden dat ik speakers aanschaf die niet geschikt zijn.
Dus tot hoever kan ik met deze versterker gaan qua kleinere speakers of grote...wat is ongeveer
ruwweg de min en de max die ik hierop aan kan sluiten.'
Kan 4 Ohm wel of niet of 8 wel of niet.

Wie heeft deze versterker al voor langere tijd met welke boxen.

Bij voorbaat hartelijk dank voor reacties.

Het is 25 watt bij 8 Ohm.
Dus zal het wel 50 watt bij 4 Ohm zijn.
4 Ohm speaker en +90 dB dan blaas jij de buren van hun stoel........  :-D

MPX

Als het zo makkelijk was, helaas gaat dit in het echt niet op.
Maar goed, zo'n beetje elke luidspreker gaat wel werken.
Ook bij een ongevoelige speaker heb je aan 25 Watt bij normaal gebruik in een doorsnee woonkamer genoeg.

NB

Citaat van: MPX op december 12, 2019, 19:24:19
Ook bij een ongevoelige speaker heb je aan 25 Watt bij normaal gebruik in een doorsnee woonkamer genoeg.

Ik kan dat beamen.
Mijn PM 6004  heeft( ruim) 2x 40 watt en dat is meer dan genoeg.
Komt hier zeer zelden voorbij de 10 voor 12 stand en dan is het al erg hard.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Citaat van: MPX op december 12, 2019, 19:24:19

Als het zo makkelijk was, helaas gaat dit in het echt niet op.
Maar goed, zo'n beetje elke luidspreker gaat wel werken.

Ok, het is dan geen "gouden regel" maar heel vaak is dit wel het geval, of het zit heel dicht in de buurt van vermogen verdubbeling bij 4 Ohm.

PM 10
Uitgangsvermogen (8/4 Ohm RMS) 200 W / 400 W

Ruby
Uitgangsvermogen (8/4 Ohm RMS) 100 W / 200 W

HD Amp1
Uitgangsvermogen (8/4 Ohm RMS) 35 W / 70 W

Denon 2500NE
Output power 8 Ohm 80 W Output power 4 Ohm 160 W

Denon 1600NE
Output power 8 Ohm 70 W Output power 4 Ohm 140 W

MPX

In theorie klopt het wel, maar ik kan heel veel versterkers opnoemen waarbij dit niet op gaat.

Bij 4 Ohm moet een versterker meer stroom leveren dan bij 8 Ohm.
Als er meer stroom gevraagd wordt zakt de spanning in elkaar.
Minder spanning is minder vermogen.

Het gaat hier over een 1050 budget amp met een simpele voeding.
Wat jij opnoemt valt in een iets andere klasse en dus een dikke voeding  :wink:

SB_Marantz

En daar wil ik nog even aan toevoegen dat de term RMS incorrect is.

"Why there is no such thing as 'RMS watts' or 'watts RMS' and never has been"

"RMS watts is meaningless. In fact, we use that term as an extreme shorthand for power in watts calculated from measuring the RMS voltage (RMS is validly used in this context)."

"In a sense, using power measurements is a bit like reporting on how much an amplifier weighs. Weight has no direct influence on quality, but a high weight does tend to suggest more attention has been paid to quality issues. And, likewise, with power output."

http://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square

" It is possible to calculate the RMS power of a signal. By analogy with RMS voltage and RMS current, RMS power is the square root of the mean of the square of the power over some specified time period. This quantity, which would be expressed in units of watts (RMS), has no physical significance. However, the term "RMS power" is sometimes used in the audio industry as a synonym for "mean power" or "average power".

Wanneer een versterker zijn vermogen bij halvering van de impedantie verdubbeld noemen we dit ook in theorie een ideale spannings bron maar in de praktijk merk je er niets van.  8-)

En aan een versterker die max 2 x 25Watt@8 Ohm kan leveren heb je ruim voldoende bij normaal gebruik.  :wink:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op december 12, 2019, 22:00:54
En daar wil ik nog even aan toevoegen dat de term RMS incorrect is.

"Why there is no such thing as 'RMS watts' or 'watts RMS' and never has been"

"RMS watts is meaningless. In fact, we use that term as an extreme shorthand for power in watts calculated from measuring the RMS voltage (RMS is validly used in this context)."

"In a sense, using power measurements is a bit like reporting on how much an amplifier weighs. Weight has no direct influence on quality, but a high weight does tend to suggest more attention has been paid to quality issues. And, likewise, with power output."

http://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square

" It is possible to calculate the RMS power of a signal. By analogy with RMS voltage and RMS current, RMS power is the square root of the mean of the square of the power over some specified time period. This quantity, which would be expressed in units of watts (RMS), has no physical significance. However, the term "RMS power" is sometimes used in the audio industry as a synonym for "mean power" or "average power".

Wanneer een versterker zijn vermogen bij halvering van de impedantie verdubbeld noemen we dit ook in theorie een ideale spannings bron maar in de praktijk merk je er niets van.  8-)

En aan een versterker die max 2 x 25Watt@8 Ohm kan leveren heb je ruim voldoende bij normaal gebruik.  :wink:

Als die term RMS incorrect is, waarom gebruikt Marantz, en vele andere merken, dit dan ?
Het is niet eens de meest "imponerende" waarde !

Ik denk dat ze binnen de audio wereld die benamingen zoals Watt, RMA, Music Power en andere, maar moeten laten schieten, en net als Bentley / Rolls Royce, die geen aantal PK's vermeld, maar moeten zeggen: Ruim Voldoende Vermogen

TurboMarco

RMS is een afkorting van root mean square ,en dat wil zeggen dat een versterker onder wisselende omstandigheden een bepaalde vermogensafgifte kan garanderen ,in feite dus een duiding die in het leven geroepen is om aan te tonen dat een versterker in staat is deze vrijwel continue te kunnen leveren .

In het geval van luidsprekers ligt het een factor 10 lager omdat je te maken hebt met bewegende delen ,want 100 Watt op een spreekspoel is gruwelijk veel !
De spoel kan het wel hebben ,maar de drager heeft doorgaans veel meer te verduren aangezien deze verbonden is met een membraan die in veel gevallen te krap bemeten is .

Dan kom op je het punt rendement ,hoe hoger des te beter in alle gevallen ,verder is en blijft het een compromis tussen RMS waarde en maximale belastbaarheid .

CiteerEn aan een versterker die max 2 x 25Watt@8 Ohm kan leveren heb je ruim voldoende bij normaal gebruik.
Nee!

Nee om de simpele reden dat je "normaal gebruik" niet eenvoudig kan duiden ,want wat voor de één normaal is kan voor de ander heel bijzonder zijn .
Wie bepaalt voor mij wat "normaal" is ??

edit: typo

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

MPX

Voor mij is "normaal" je buren niet teveel overlast bezorgen.
Dus in dat geval zet je 25 Watt echt geen uurtje vol open.
Een gesprek zonder te schreeuwen is bij dat volume overigens al niet meer mogelijk.

Simon_Jaarsma

Citaat van: TurboMarco op december 13, 2019, 01:32:38

In het geval van luidsprekers ligt het een factor 10 lager omdat je te maken hebt met bewegende delen ,want 100 Watt op een spreekspoel is gruwelijk veel !
De spoel kan het wel hebben ,maar de drager heeft doorgaans veel meer te verduren aangezien deze verbonden is met een membraan die in veel gevallen te krap bemeten is .

Setje magnats kopen. Daar kun je heel wat vermogen inpompen.

Citaat van: MPX op december 13, 2019, 11:07:17
Voor mij is "normaal" je buren niet teveel overlast bezorgen.
Dus in dat geval zet je 25 Watt echt geen uurtje vol open.
Een gesprek zonder te schreeuwen is bij dat volume overigens al niet meer mogelijk.

Hangt weer af van het rendement. Ik heb een setje ohm speaker die een zeer laag rendement hebben. Je stopt er zo 10/15w in voor een beetje goed volume. 25w is dus niet altijd genoeg. Maar voor de speakers eerder in dit topic genoemd is dit zat vermogen. Tenzij je buren weg wilt pesten  :-D :-D
VintageStereo op YT

TurboMarco

Citaat van: Simon_Jaarsma op december 13, 2019, 23:14:49
Setje magnats kopen. Daar kun je heel wat vermogen inpompen.

Ook van Magnat heb ik woofers gezien waarvan de spreekspoeldrager losgekomen is van de spider .

Zo ook die van Infinity , Polk , Canton ....en velen zullen nog volgen  :|

En wat te denken van een spreekspoeldrager die tegen de poolplaat van de magneet aantikt bij een te hoge excursie .

Bij een woofer heb ik 1x gezien dat de spoel verbrand is ,dat was een Beyma 15" woofer ,en geheid dat deze langdurig meer dan 100 Watt voor de kiezen gekregen heeft ,tweeters met verbrande spoelen heb ik wel vaker gezien ,maar die kunnen doorgaans niet meer dan 10 Watt verdragen .

5.1.4

Philips 75PUS8303

tbanis55

Verbrande spreekspoel is natuurlijk heel vervelend. Oorzaken kunnen zijn:
te veel vermogen  erop
oscileren van de eindtrap (vooral tweeters)
defecte eind transistors (gelijkspanning)
en wellicht nog andere zaken