Wat is dynamiek?
Dat is het verschil tussen de zachtste en luidste passage in een muziekstuk.
Ongeacht de amplitude van een versterker dus hoe hard deze staat gaat deze altijd correct weergeven worden.Uiteraard wel ''below clipping point.''
Dan zou in theorie de slewrate in het spel kunnen komen: De maximale snelheid waarmee het uitgangssignaal kan stijgen of dalen. Het wordt uitgedrukt in volts per seconde. (of microseconde) uS.
Fabrikanten hebben hier uiteraard op ingespeeld door versterkers te ontwikkelen met een absurde bandbreedte , ver buiten de gehoorsgrens.....even ter verduidelijking: In de buizen era jaren 50 en 60 was dit al ruim voldoende ...mijn 8b ''loopt'' lineair tot 50 Khz.
Het gevaar ligt in allerlei ongewenste effecten zoals HF oscillatie en andere ongein.....
Nu is de vraag: Wat kunnen wij mensen daadwerkelijk waarnemen?
Nou veel minder dan elke willekeurige versterker kan.
Toen ik in de jaren 80 mijzelf begon te verdiepen in specs net zoals iedereen wel doet was ik altijd onder de indruk van een hoog max uitgangs vermogen, een extreem lage THD , IMV, DF ...noem het maar op.
Je kunt hier zo ontzettend diep op ingaan zoals een naaldimpuls weergave, burst etc maar heeft m.i. geen zin om de doodsimpele reden die ik hier boven reeds schetste.
Een zeer ervaren technicus vertelde mij ooit toen ik nog in de vergelijkings en technisch luisteren fase zat: ''What goes in must come out.''
En dat doet elke versterker of het ding moet niet in orde zijn.
Een cd speler is feitelijk hetzelfde ontworpen na de DAC....maar heeft niets met een fluctuerende/reactieve belasting te maken en dus zit daar een heel simpel versterkertje in met een vaste uitgangsspanning van 2 V.
Het impedantieverloop van een speaker is ook van ondergeschikt belang zolang dit niet extreem is zoals dipjes naar 0,8 Ohm bij b.v. de ''amp killer'' Kappa 9 en de scintilla.
Nu ben ik dingen aan het verduidelijken wat eigenlijk een onderdeel zou zijn voor de meeting maar dan kan ik het ook nog eens in beeld brengen m.b.v. meet apparatuur.
En dus: Vinden de deelnemers dat hun versterker het niet goed doet(twijfels hebben) of juist heel erg goed zijn ze welkom deze mee te nemen wat ik reeds aangeven heb in het desbetreffende topic en/of PB.