Citaat van: pameijer op oktober 24, 2019, 23:33:05
Geniale oplossing! En dit werkt echt? Ik wed dat je goed bent in biljart
Ik had nog geboden op een set KEF T101's eerder deze week, maar net overboden in de laatste seconden. Wilde ze als Atmos speakers aan het plafond hangen.
Ja hoor, waarom zou het niet werken ?
Bose heeft jaren gebruik gemaakt van het kaatsen van geluid.
En "echte" Dolby Enabled speakers werken met exact dezelfde natuurkundige wetten, hoek van inval is hoek van uitval.
Gewoon goed richten zodat het geluid op de luisterplek komt, inderdaad, biljart
Oppervlaktes moeten wel reflecterend zijn, dus met een hoogpolig tapijt aan de muur ala jaren '70 gaat het niet lukken.
Voor de rest, kaatsen maar.........
En die Kefs T101 aan het plafond heb ik ook gehad, de Height effecten zijn (iets) anders met Direct Fire.
(en dan nog die draden aan het plafond...........
)
Er was in de UK een test opstelling van Dolby op een Audio beurs waar er geschakeld kon worden tussen Front en Rear Height, Top Front en Top Rear Height, en 4x Dolby Enabled.
Het grootste deel van het publiek bleek DE de prettigste Height ervaring te vinden !!
Kwam volgens Dolby vanwege het karakter met DE dat het geluid meer diffuse is en hoorbaar in een groter gebied zit.
In het geval van de Kef's boven de luisterplek (zie foto) , en als Front Height, kon ik duidelijk de speakers plaatsen.
Met DE, dus het reflecteren is dit absoluut niet het geval
En met mijn opstelling achter het scherm is er geen sprake van dat ik de speakers ergens anders waarneem dan het plafond, het geluid word geheel afgeschermd door de TV en kan alleen waargenomen worden boven de luisterplek.
Als een DE speaker op de fronts word geplaatst, maar die zijn niet al te hoog, dan kan je rechtstreeks geluid waarnemen, wat het hoogte effect teniet doet !