DAC

Gestart door Rob46, oktober 02, 2019, 09:41:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rob46

Het lijkt rustig rondom de (door)ontwikkeling van de DAC. De integratie van zeer goede converters in versterkers en all in one componenten zal ongetwijfeld hier debet aan zijn. Is het zo'n beetje klaar met 'best kan beter'?

pameijer

Ja, het is klaar.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Rob46

DAC
#2
Nou, dan kan deze topic op slot....

pameijer

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Vinyl_Fuchs

De streamingdiensten zijn nu aan zet: meer HD/DSD content.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

renes59

#5
Ja de term "goed kan altijd beter" kan in de vuilnisemmer. Onze oren doen niet mee, alles wordt beter behalve onze oren. De evolutie is nog niet zover dat er audiofiele oren bestaan. Al dachten sommigen wel, die hadden gouden oortjes.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: renes59 op oktober 02, 2019, 21:58:05
Ja de term "goed kan altijd beter" kan in de vuilnisemmer. Onze oren doen niet mee, alles wordt beter behalve onze oren. De evolutie is nog niet zover dat er audiofiele oren bestaan. Al dachten sommigen wel, die hadden gouden oortjes.
Spreek voor jezelf  :lol:
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Maus

Citaat van: renes59 op oktober 02, 2019, 21:58:05
Ja de term "goed kan altijd beter" kan in de vuilnisemmer. Onze oren doen niet mee, alles wordt beter behalve onze oren. De evolutie is nog niet zover dat er audiofiele oren bestaan. Al dachten sommigen wel, die hadden gouden oortjes.

Ja en nee, de ontwikkelingen blijven gaan. We krijgen er telkens een nieuw medium en mogelijkheden bij en dáár kun je weer op verder borduren.

Zep

Citaat van: Rob46 op oktober 02, 2019, 09:41:35
Het lijkt rustig rondom de (door)ontwikkeling van de DAC. De integratie van zeer goede converters in versterkers en all in one componenten zal ongetwijfeld hier debet aan zijn. Is het zo'n beetje klaar met 'best kan beter'?

Er bestaan nog altijd mensen (zoals ik) die een losse dac in de set interessant vinden. En volgens mij zijn er nog genoeg ontwikkelingen bij fabrikanten zoals bv Chord en Metrum Acoustics die geen standaard chips gebruiken. Ja je oren hebben een limiet, maar met toepassing van filters kan wel op persoonlijke smaak gericht worden, in denk dat daar nog wel wat ontwikkeling in zit.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Gouden Kabeltjes

Ik dacht ook dat het klaar was, tot ik een platenspeler kocht....
Is nog veel te doen en verbeteren op het gebied van digitaal. Ik luister naar (voornamelijk) hi-res bestanden vanaf een aurender met een losse Chord Dac - maar je ziet dat er elk jaar / elke twee jaar toch weer iets nieuws uitkomt qua Dac dat significant beter klinkt.
Dat gezegd hebbende, zijn er best een aantal heel goede versterkers met ingebouwde Dac, maar meestal is dat dan gebaseerd op de design van losse Dacs, bijv. de Hegel H390 / H950 - ik heb ze nog niet zelf gehoord.
Maar, als er dus nieuwe Dac technologie komt, moet je meteen je versterker upgraden (tenzij het een module is zoals bij sommige (prijzige) merken zoals Accuphase en Gryphon).

Ik heb wel het idee dat Marantz een beetje stil staat op dat vlak - aan de andere kant geniet ik nog elke dag van mijn PM11S3 en vindt het ook leuk om de Dac te verbeteren als en wanneer budget het toe laat.
Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

Rob46


lemon

Het leukste van het leukste vind ik het om te horen dat iemand met een platenspeler een mooier geluid hoort dan dezelfde muziek via een digitale geluidsbron.

In een interview op de radio werd de reden voor mijn gegniffel nog weer eens uit de doeken gedaan. Aan het woord was de 'platenperser' Deze perste zijn vinyl met veel liefde voor het vak en ik werd daar echt door geroerd. Maar moest wel lachen toen ik hoorde dat zijn masters digitaal werden aangeleverd.

De mallen waar de platen mee worden geperst, werden vroeger vanuit een hoofdvestiging van de platenmaatschappij verstuurd. Maar die dingen zijn nogal zwaar. Ze moeten lang meegaan maar worden wel om de zoveel persingen vervangen. En om kosten van intercontinentaal transport etc. te sparen, worden de masters als .WAV-file via internet verstuurd. Ik weet niet in welke resolutie of met welke sample-rate.

In ieder geval maakt de perser daarvan zijn eigen mallen, die hij weer gebruikt om de platen mee te persen. Wie dus  naar een vinyl plaat luistert, luistert digitaal. Tenzij het een oude plaat is. (maar als deze een paar keer is gedraaid, klinkt ie al minder omdat het vinyl zo heet wordt dat de groef beetje bij beetje smelt. Na de derde keer draaien is dat al hoorbaar.

Zelf heb ik het idee dat veel digitale luisteraars hun digi-equipment thuis, niet hebben gesynchroniseerd. Dus geen Master / Slave hebben ingesteld. Dat kan ook niet met de meeste consumenten apparatuur. Heb je een losse DAC, dan krijg je dus geheid ellende, tenzij je het ding wel kunt synchroniseren met de klok van het apparaat waar het digitale signaal uitkomt. Er zijn tegenwoordig wel USB DAC's, de meeste, die asynchroon werken. En daar toch nog een vorm van synchronisatie mee bereiken. Maar het resultaat is meestal niet echt bevredigend. En er zijn DAC's met een ingang voor een COAX kabel. Veel eigenaren van zo'n DAC weten niet dat je via die ingang geluid en klok signaal invoert en dat de DAC op die manier automatisch wordt gesynchroniseerd. Zij gebruiken vaak alleen hun USB ingang, omdat ze denken dat het zo hoort.

Heb je alles geïntegreerd in een enkel apparaat, dan krijg je geen problemen met je synchronisatie. Heb je een integratie van DAC en 'renderer' dan heb je ook vrijwel geen probleem.
Maar de audiophilie leert dat je alle componenten het best allemaal apart in je geluidsketen kunt installeren. Bij analoog was dat zo. Dat is bij digitale audio niet altijd zo, tenzij je alle componenten die het digitale geluid verwerken met elkaar synchroniseert.

Dus 1 Master en verder in de keten de Slaves.

De master zendt dan het kloksignaal naar de Slaves. Alleen op die manier krijg je het beste geluid; waar asynchrone USB weergave toch echt het onderspit delft, ook al klinkt het nog best wel een beetje redelijk.

Heb je COAX kabels verbonden via SPDIF, dan zit je meestal ook wel goed.
Is het geluid eenmaal analoog dan hoef je niet meer te synchroniseren natuurlijk.

En dan tot slot: Ja het is zo digitale uitgaven van oorspronkelijk analoog opgenomen materiaal kunnen soms erg beroerd klinken. Dat komt omdat digitaal geluid pas goed tot zijn recht komt als er geen limiters en compressors gebruikt zijn in de studio. Dit gebeurde in de oorspronkelijke opname om de beperking van vinyl zoals ruis en rumble te omzeilen. Ook mocht de groef niet al te ver 'uitslaan' omdat er dan te weinig muziek op de hele LP paste.
En dat hoor je terug in het digitale geluid vooral bij 16 bit. Het beste resultaat krijg je als de technicus van de hele dynamiek gebruik heeft gemaakt. En dat kan door een nieuwe master te maken. Een nieuwe mix dus. Daarna klinkt het geluid wel goed, tenzij er bij de opname al gerotzooit is met de dynamiek natuurlijk. Moderne technici doen dat regelmatig als ze niet voldoende kennis hebben van digitaal geluid.

Tot slot: Wie een cd ript en vindt dat het signaal te zacht klinkt en het dan nog een keer doet om het signaal een paar db harder te maken......... verknalt het geluid. Het waarom heb ik net uitgelegd.

Zep

Een hele uitleg, lemon .....en hoe zit het volgens jou met de synchronisatie bij een optische kabel?
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

lemon

Dat is een goeie vraag.

Uit mijn hoofd weet ik het niet zo een twee drie, maar ik geloof dat er een SPDIF signaal via een optische kabel verstuurd wordt.
In dat geval zou het dus goed moeten zijn. Maar dat zou dan lijkt me, in de gebruiksaanwijzing staan van de apparatuur die je gebruikt.

JohnWx

Citaat van: lemon op oktober 20, 2019, 15:45:39
Het leukste van het leukste vind ik het om te horen dat iemand met een platenspeler een mooier geluid hoort dan dezelfde muziek via een digitale geluidsbron.

In een interview op de radio werd de reden voor mijn gegniffel nog weer eens uit de doeken gedaan. Aan het woord was de 'platenperser' Deze perste zijn vinyl met veel liefde voor het vak en ik werd daar echt door geroerd. Maar moest wel lachen toen ik hoorde dat zijn masters digitaal werden aangeleverd.

De mallen waar de platen mee worden geperst, werden vroeger vanuit een hoofdvestiging van de platenmaatschappij verstuurd. Maar die dingen zijn nogal zwaar. Ze moeten lang meegaan maar worden wel om de zoveel persingen vervangen. En om kosten van intercontinentaal transport etc. te sparen, worden de masters als .WAV-file via internet verstuurd. Ik weet niet in welke resolutie of met welke sample-rate.

In ieder geval maakt de perser daarvan zijn eigen mallen, die hij weer gebruikt om de platen mee te persen. Wie dus  naar een vinyl plaat luistert, luistert digitaal. Tenzij het een oude plaat is. (maar als deze een paar keer is gedraaid, klinkt ie al minder omdat het vinyl zo heet wordt dat de groef beetje bij beetje smelt. Na de derde keer draaien is dat al hoorbaar.

Zelf heb ik het idee dat veel digitale luisteraars hun digi-equipment thuis, niet hebben gesynchroniseerd. Dus geen Master / Slave hebben ingesteld. Dat kan ook niet met de meeste consumenten apparatuur. Heb je een losse DAC, dan krijg je dus geheid ellende, tenzij je het ding wel kunt synchroniseren met de klok van het apparaat waar het digitale signaal uitkomt. Er zijn tegenwoordig wel USB DAC's, de meeste, die asynchroon werken. En daar toch nog een vorm van synchronisatie mee bereiken. Maar het resultaat is meestal niet echt bevredigend. En er zijn DAC's met een ingang voor een COAX kabel. Veel eigenaren van zo'n DAC weten niet dat je via die ingang geluid en klok signaal invoert en dat de DAC op die manier automatisch wordt gesynchroniseerd. Zij gebruiken vaak alleen hun USB ingang, omdat ze denken dat het zo hoort.

Heb je alles geïntegreerd in een enkel apparaat, dan krijg je geen problemen met je synchronisatie. Heb je een integratie van DAC en 'renderer' dan heb je ook vrijwel geen probleem.
Maar de audiophilie leert dat je alle componenten het best allemaal apart in je geluidsketen kunt installeren. Bij analoog was dat zo. Dat is bij digitale audio niet altijd zo, tenzij je alle componenten die het digitale geluid verwerken met elkaar synchroniseert.

Dus 1 Master en verder in de keten de Slaves.

De master zendt dan het kloksignaal naar de Slaves. Alleen op die manier krijg je het beste geluid; waar asynchrone USB weergave toch echt het onderspit delft, ook al klinkt het nog best wel een beetje redelijk.

Heb je COAX kabels verbonden via SPDIF, dan zit je meestal ook wel goed.
Is het geluid eenmaal analoog dan hoef je niet meer te synchroniseren natuurlijk.

En dan tot slot: Ja het is zo digitale uitgaven van oorspronkelijk analoog opgenomen materiaal kunnen soms erg beroerd klinken. Dat komt omdat digitaal geluid pas goed tot zijn recht komt als er geen limiters en compressors gebruikt zijn in de studio. Dit gebeurde in de oorspronkelijke opname om de beperking van vinyl zoals ruis en rumble te omzeilen. Ook mocht de groef niet al te ver 'uitslaan' omdat er dan te weinig muziek op de hele LP paste.
En dat hoor je terug in het digitale geluid vooral bij 16 bit. Het beste resultaat krijg je als de technicus van de hele dynamiek gebruik heeft gemaakt. En dat kan door een nieuwe master te maken. Een nieuwe mix dus. Daarna klinkt het geluid wel goed, tenzij er bij de opname al gerotzooit is met de dynamiek natuurlijk. Moderne technici doen dat regelmatig als ze niet voldoende kennis hebben van digitaal geluid.

Tot slot: Wie een cd ript en vindt dat het signaal te zacht klinkt en het dan nog een keer doet om het signaal een paar db harder te maken......... verknalt het geluid. Het waarom heb ik net uitgelegd.

En bij een plaat moeten je hersenen werken om te luisteren dus geen luister moeheid ivm rumble wat ruis je hersenen vullen zelf in, cd of wat anders digital kan heel erg "schoon" zijn volgens Menno van der Veen die het in een film heel goed onderbouwd ergens op YouTube
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject