Citaat van: Stadium III op juni 15, 2019, 21:54:54
Wat mijn dat opkomt is de vraag waarom ?
@ Stadium III: inderdaad. Waarom?
Misschien maak ik het mezelf wat te moeilijk, en ik ben eerlijk gezegd waanzinnig tevreden met mijn setup, maar het heeft me verrast dat er niet zoiets simpels is. (Waarschijnlijk is het er niet omdat een heleboel setups dan uit hun rol vallen, en de beperkingen te duidelijk zijn, maar ja...)
Hier is mijn denkwijze:
Vrijwel elke 3D audio setup zal bestaan uit een reeks verschillende luidsprekers, of dezelfde luidsprekers welke verschillend zullen klinken (plafond versus muur versus vrijstaand versus type versus weer versus de kat van de buren enzoveerts
)
Theoretisch zou iets als Audyssey de karakters van de verschillende kanalen moeten 'gladstrijken'. De enige manier om dat te testen is te meten en te luisteren.
Maar... al het materiaal wat ik kan vinden is 'demo' spul. Rondvliegende geluidseffecten welke continue varieren in toon, compositie, lokatie, zodat een neutrale beoordeling onmogelijk is, en bijvoorbeeld 'gaten' in het geluidsbeeld van je opstelling moeilijk te beoordelen zijn.
Daarnaast is er nog object gebaseerde audio versus kanaal gebaseerde audio.
Dat is best wel listig. Het is me nog altijd niet duidelijk of bijvoorbeeld Dolby Atmos rechtstreeks geluid naar een kanaal kan sturen, of dat ze dit bereiken met een object op de positie van de luidspreker. Ik denk het laatste, maar weet het niet zeker. Auro 3D en DTX:X kunnen zowel kanalen als objecten aan. Atmos kan de base kanalen wel aan, maar bovenkanalen? Geen idee. Niet super relevant, maar moeilijk om informatie over te vinden.
Als geluid volledig naar een specifiek kanaal kan worden gestuurd, dan kun je de 'processor' uit de vergelijking halen, en zo beter vergelijken, maar zelfs met objecten zouden de volgende tests heel interessant zijn:
1. Speel een kort muziek fragment af op elk 5.1 kanaal. Daarmee kun je de klank van elke speaker vergelijken.
2. Speel hetzelfde fragment achtereenvolgens op dezelfde speaker af, eerst als geluidskanaal (dus geen object) dan als audio object, je hebt dan een goed idee van de processing, en van volume verschillen tussen channel based background en object based geluidsbronnen. Dit werkt natuurlijk niet voor de bovenspeakers.
3. Speel hetzelfde fragment achtereenvolgens op alle speakers of als object, dus 5.1.4 of 7.1.4, je kunt dan het geluid van elke speaker met dat van elke andere speaker in je setup vergelijken.
4. Laat een audio object LANGZAAM rond de luisterpositie cirkelen, en laat deze langzaam, na elk rondje, stijgen tot recht boven de luisteraar, denkbeeldige afstand tot de luisteraar constant. Je kunt dan goed horen waar er 'gaten' en je geluidsbeeld vallen, bijvoorbeeld omdat je speakers niet precies op de optimale posities staan.
Wanneer je nog niets aangepast hebt met bijvoorbeeld Audyssey, en je hebt bijvoorbeeld verschillende soorten speakers, dan zou je verschillen moeten horen. Mijn setup is een 7.1.4 met een zelfbouw sub en verschillende merken en types speakers. Het zou waarschijnlijk beter zijn als alles uit dezelfde serie zo komen, maar ja... $$$...
Ik heb een budget setup (2x Magnat Labda 10 als fronts, Vector 4's als rears, Solid Monitors als height, Mordaunt Short als center, zelfbouw sub).
Run vervolgens Audyssey en start daarna dezelfde audio tracks, nu zou het allemaal min of meer gelijk moeten klinken.
Lang verhaal en overkill, maar wat zou het leuk zijn om eens met een dergelijke set audio tracks te spelen...