Een nieuw lid hier... Heb hier op het forum heel wat info gelezen over de diverse CD spelers van Marantz, dank daarvoor. Erg nuttig. Mede naar aanleiding hiervan heb ik een CD5005 aangeschaft bij Hifi klubben. En ik ben echt positief verrast door het apparaat.
De laatste jaren draaide ik veel platen, aangezien mijn CD spelers niet meer zo ok waren en ik het idee had gekregen dat het geluid van CD's naast gedetailleerd vooral ook direct, fel en rauw was. Niet echt verfijnd zeg maar.
Echter het geluid van de 5005 is heel anders. Het laag is stevig, het geluid vol. Geen rauws en fels aan te bekennen, en toch groots klinkend. Een stuk subtieler allemaal, heel anders dan ik gewend ben.
Nu had ik op internet ook gelezen (niet alleen bij What Hifi
) over de CD6006 UK edition. Op
Amazon.co.uk bleek een verkoper te zijn die deze met schappelijke verzendkosten naar Nederland wilde sturen. Of eigenlijk terugsturen, want de doos kwam bij D&M Europe te Eindhoven vandaan...
Die 6006UK klonk heel anders dan de 5005. Meer detail in het hoog (sowieso meer hoog), en iets minder fundament in het laag. Daardoor (?) ook iets ieler voor mijn gevoel, en het hoog had bij sommige CD's iets licht schels. Een frequentiegebied waar ik gevoelig voor ben overigens. Je zou denken, houd dan lekker die 5005 maar bij sommige nummers lijkt het of er een klein dekentje over lag.
Pff... lastig dit, geluid beschrijven!
Is er iemand op het forum die deze UK edition ook beluisterd heeft?
Goed, nu komt nog een punt waarvan je je kan afvragen of het nodig was...
Ik dacht op basis van het geluid van wat ik tot nu toe gehoord had, wellicht is die reguliere 6006 qua geluid wel meer geschikt voor mij. Dus toch ook nog de 6006 'niet UK' besteld bij Klubben, want ik wilde het zeker weten. Deze speler is gisteren aangekomen. Heb 'm even wat warm laten draaien en ben gaan luisteren. Daar werd ik niet gelijk enthousiast van maar ik wil mijn oordeel opschorten tot vanmiddag, als ik weer ga luisteren met mijn inmiddels vaste test CDtjes (o.a. Woodface, On every street en België). Die laatste CD van Het goede doel is echt prachtig opgenomen.
Wordt vervolgt, later vandaag.