Ik heb weer eens een mooie marantz 170DC eindversterker op de tafel gehad. Dit exemplaar is helaas in het verleden al eens of meerdere keren defect gegaan. Zeker een kanaal was ''verbrand'' ooit. En inderdaad viel het op dat de Rechter eindversterker een flinke klap heeft gemakt ooit. Daar was zelf een deel van het print verbrand. Ook bleken veel componenten niet goed te passen, het rechter kanaal bleef ook instabiel deze was niet netjes op 0mV dc te krijgen.
De foto's
Net front, helaas was in binnen aantrof was minder.
Dit had wel iets minder gemogen.
De eindversterkers oud, hier zakte het lood al een beetje naar mijn schoenen van.
Linker kanaal valt mee.
Rechter kanaal niet zo zeer! veel vreemde torren en elko's geplaatst ook weerstanden die verbrand zijn en niet vervangen.
Een gaatje! dit heb ik al twee keer eerder meegemaakt. Dan wordt dat stuk zo heet; dat het vervolgens afbrokkelt.
Mooi is anders maar helaas noodzakelijk.
Eentje is vervangen!
Dit is een ramp, 4 verschillende eindtorren. Terwijl er 2x2 complementaire paartjes moeten zitten.
protect en VU control oud, gelukkig was dit wel origineel.
Nieuwe elko's geplaatst en een nieuw relais.
Dit is wat je dan aantreft
Niet heel erg netjes.
Dit is er wat ik ervan heb kunnen maken.
Beide kanalen opnieuw opgebouwd. Ik heb later nog wel wat andere weerstanden geplaatst.
Maar nu werkten beide kanalen stabiel!
Nieuwe power torren to3 onsemi's.
Deze moet 12000uF meten, dat doet die zeker niet meer. Ook die combo elko moeten vervangen.
Jammer dat dit exemplaar zo mishandeld is in zijn leven. Gelukkig werkt die helemaal weer. En zijn beide kanalen stabiel. zit veel power in zoals ik ben gewend van de 170DC. Deze eindversterkers zijn eigenlijk hele betrouwbare versterkers. Het enige dat echt faalt is de combo elko die rot wordt en de tin bindingen die slecht worden.