Marantz PM80ES revisie

Gestart door HAL9000, december 19, 2018, 20:47:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb weer eens een Marantz PM80ES op de tafel gehad. Alles werkte mits wat gekraak en geknal op de kanalen soms. Duidelijk dat het powermanagement circuit dat hier discrete is opgebouwd slecht in de tin stond. Bij de standaard marantz PM80 zit hier die beruchte STK module.

Alle elko's vervangen op de grote buffers na niet het relais ook. En alles door gesoldeerd  frusty dat is echt een must bij deze versterkers wil je er een betrouwbare unit van maken. De gedt trouwens ook voor de PM-6,7,8000 series.


Alles origineel.


Voeding oud.


Voeding gereviseerd.


Subsonic.


De eindversterker oud.


Hier zit voornamelijk alle ellende.


Work in progress.


Nieuwe hoogwaardige würth elko's 105 graden 5000uur.


Alles door gesoldeerd! Je moet wel goed kunnen solderen wil je dit print niet beschadigen. Het is ongelofelijk fragiel.


Volume control oud.


Door gesoldeerd en voorzien van nieuwe elko's. Die zwarte elko's zijn Rubycon 5000u 105gr.


Alles voorzien van nieuwe elko's en doorgesoldeerd. Bias afgesteld op A/B 14mV en A 70mV


Alle oude componenten.





Afgezien wat je huidig in de winkel kan kopen, is dit zeker nog een versterker die mee kan doen met de tijd.
Met een beetje service gaan de MKII en de ES varianten best een hele lange tijd mee. Ik vraag mij af als de huidige spullen dat ook kunnen?
Klankmatig is het een neutrale versterker. Enige warm klinkende speakers zou echt geen kwaad kunnen! 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maus


BVB

Citaat van: Maus op december 19, 2018, 21:16:57
Ik heb er ook nog een staan..

Gebruik je die nog wel eens?


Ik moet zeggen dat ik zelf niet kapot ben van de PM80, welke versie dan ook.
Hij klinkt voor mij iets te neutraal.
Desondanks vinden veel mensen het een goede versterker.
Mijn oren zijn waarschijnlijk zo slecht dat ik dat niet kan horen.
Knap staaltje werk weer Jon!  :yes:

HAL9000

Citaat van: BVB op december 20, 2018, 10:07:26
Gebruik je die nog wel eens?


Ik moet zeggen dat ik zelf niet kapot ben van de PM80, welke versie dan ook.
Hij klinkt voor mij iets te neutraal.
Desondanks vinden veel mensen het een goede versterker.
Mijn oren zijn waarschijnlijk zo slecht dat ik dat niet kan horen.
Knap staaltje werk weer Jon!  :yes:

Ja deze variant is de meest audiofiele. Hierzitten de minste schakels tussen. Alhoewel deze versterker heel helder klinkt en van een actieve voorversterker geniet kom je toch wel bij elke speaker uit de voeten denk ik.
Waar ik mij aan moderne versterkers aan irriteer is de volume regeling. Je blijft maar draaien!!

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

BVB

Citaat van: HAL9000 op december 20, 2018, 11:45:57
Waar ik mij aan moderne versterkers aan irriteer is de volume regeling. Je blijft maar draaien!!

Dat is waar.....
Maar er is 1 voordeel.....
Moderne versterkers hebben een afstandbediening.
Scheelt veel lopen!  :wink:

Maus

Citaat van: BVB op december 20, 2018, 10:07:26
Gebruik je die nog wel eens?

Nee is 2 jaar geleden weggespeeld door een Quad set en nu staat daar die Sony joekel..

BVB

Citaat van: Maus op december 20, 2018, 18:53:50
Nee is 2 jaar geleden weggespeeld door een Quad set en nu staat daar die Sony joekel..

Bevalt die Sony beter dan die Quad en PM80SE?
De PM80SE staat onder aan in de ranking neem ik aan?

MarkII

#7
Citaat van: Maus op december 20, 2018, 18:53:50
Nee is 2 jaar geleden weggespeeld door een Quad set en nu staat daar die Sony joekel..

Is dat deze Sony? de NR10 met ook zo'n typische marantz metertje in het midden. Anders is er niet veel wat zo'n Marantz wegspeelt  HB 

MarkII

Jon,

Echt puik werk, hij staat weer lekker te spelen hier. Klinkt prima, en beter nog ik kan weer jaren voorruit. Dus plaatjes draaien maar. Overigens is dit de beste versie van de PM80 serie niet de PM80 MK1 en Mk2 met de STK module, ook niet de PM80SE, ook niet de betere PM80MK2 zonder STK maar de PM80MK2SE. De laatste uit de serie met Ringkern Trafo, Verkoperde Chasiss, grotere en sterkere terminals en niet te vergeten de discreet opgebouwde Phono Preamp en zonder de toonregel circuits. Heb nog een folder en prijslijst van correct waar deze voor 1899 gulden instaat.


Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

HAL9000

Citaat van: MarkII op december 21, 2018, 10:13:29
Jon,

Echt puik werk, hij staat weer lekker te spelen hier. Klinkt prima, en beter nog ik kan weer jaren voorruit. Dus plaatjes draaien maar. Overigens is dit de beste versie van de PM80 serie niet de PM80 MK1 en Mk2 met de STK module, ook niet de PM80SE, ook niet de betere PM80MK2 zonder STK maar de PM80MK2SE. De laatste uit de serie met Ringkern Trafo, Verkoperde Chasiss, grotere en sterkere terminals en niet te vergeten de discreet opgebouwde Phono Preamp en zonder de toonregel circuits. Heb nog een folder en prijslijst van correct waar deze voor 1899 gulden instaat.

Ben blij dat die goed speelt! Persoonlijk vind ik de PM80MKII de beste. Ik heb ook de PM90 en 95 gehad, die zijn wel een klasse apart. Overigens zou ik wel content zijn met de PM80SE, in vergelijking met andere merken en huidige spullen is het duidelijk een goede versterker in zijn klasse.
:yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

VintageStereo op YT

Maus

Citaat van: BVB op december 21, 2018, 08:04:09
Bevalt die Sony beter dan die Quad en PM80SE?
De PM80SE staat onder aan in de ranking neem ik aan?

Zo heb ik ze nog niet naast elkaar gehad, zijn ook geen eerlijke vergelijken want de Quad is volledig gereviseerd, de Sony half (eindbak wel, pre nog niet) en de Marantz is helemaal origineel.

Citaat van: MarkII op december 21, 2018, 10:05:46
Is dat deze Sony? de NR10 met ook zo'n typische marantz metertje in het midden. Anders is er niet veel wat zo'n Marantz wegspeelt  HB 


Nee, wel leuk ding. Ik heb de TA N77ES.

MarkII

Citaat van: Maus op december 22, 2018, 01:06:21
Zo heb ik ze nog niet naast elkaar gehad, zijn ook geen eerlijke vergelijken want de Quad is volledig gereviseerd, de Sony half (eindbak wel, pre nog niet) en de Marantz is helemaal origineel.

Nee, wel leuk ding. Ik heb de TA N77ES.
Wat een prachtig apparaat, zo mooi maken ze ze nog zelden. Wil hem best eens vergelijken met mijn PM80MK2SE :-)

Maus

Je bent niet de eerste :D Maar iets te duur en te zwaar om mee te gaan slepen.