Hoi. Vlakbij mijn knutselplek in de woonkamer, staat een Superscope R-330 receiver opgesteld. Alles wat ik wil testen na aankoop en/of reparatie, wordt op deze receiver aangesloten en uitgeprobeerd. Ik noem 'm altijd (overigens met respect) "testreceiver" maar eigenlijk verdient ie veel meer lof want hij staat hier ook heel vaak zomaar aan, tot volle tevredenheid. Het is mijn trouwe makker. Omdat het tunergedeelte niet (meer) werkt, al sinds aankoop maar dat wist ik, heb ik een tuner Dual CT19 aangesloten. Ook nog zo'n trouwe bediende. Om de Superscope wat meer "ik ben alleen maar een versterker" uitstraling te geven, had ik de buislampjes achter het display verwijderd.
Een paar maanden geleden kwam ik op marktplaats deze advertentie tegen:
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m1235584600-fuse-lamp-led-ac-8v-1-50-p-st.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyerOmdat ik heel benieuwd was naar het gedrag van deze lampjes en hoe dat er nou uitzag, heb ik afgelopen maandag 6 witte en 6 blauwe gekocht. Omdat de kleur van het display van zo'n Superscope origineel magenta is, leek me witte lampjes het beste, immers de originele buislampjes zijn wit (geel). Om te zien hoe het er met blauwe lampjes uit zou zien (bij latere types Superscope, o.a. de R-1220 en verder is het display blauw, net als bij vele vintage Marantz), had ik ook 6 blauwe led buislampjes besteld. Vandaag heb ik allereerst de
witte gemonteerd. Wel aandacht bij montage want de lampjes stralen door hun constructie naar een kant licht uit maar ik kan me voorstellen dat je daar ook een beetje mee kunt spelen. Ik moet zeggen dat ik het resultaat heel erg mooi vindt. Geen magenta maar meer blauw/paars. Het is wel te zien waar de lampjes zitten want daar is de lichtsterkte het grootst maar ik vind het zeker niet tegenvallen (overigens zie je bij originele lampjes vaak ook wel waar ze zitten). Ik was ook wel een beetje bang dat het licht zou flikkeren maar daar is absoluut geen sprake van. Nu eerst maar eens een tijdje gebruiken en dan op termijn wisselen met de blauwe om te kijken wat dat doet. Eerste conclusie: ik vind het erg mooi om te zien.
De witte LED buislampjes:
Lampjes gemonteerd. De foto geeft het helaas niet weer zoals het er echt uitziet. In het echt is het vele malen mooier en gelijkmatiger: