Ik gebruik de hoofdtelefoon aan de laptop. Daar zit een Creative Soundblaster THX aan, dat is een dac, hoofdtelefoonversterker en er kan een draaitafel aan om LP's digitaal op de pc te zetten. Aan die Sounblaster zit een MF X-Can V2 en dan luister ik via een Beyerdynamic DT880 250Ohm.
Nu wil het geval dat de hoofdtelefoonaansluiting van de MF ietwat gammel aan het worden is en ik nu luister via de Soundblaster. Ik hoor geen verschil, de MF wil harder maar dat is alles. Woensdagavond uitgebreid zitten luister naar beide, stekker in de ene stekker in de andere, geen verschil.
Heb ik een Rotel RC980 van zolder gehaald, vv met hoofdtelefoonuitgang. Die in het vergelijk meegenomen, geen verschil. Die Rotel is wat onhandig groot voor aan de laptop maar verder zou ik daar ook mee uit de voeten kunnen. Die Rotel RC980 gaat weer samen met een RB980 in de backup voor de buizenversterkers, je weet maar nooit.
De MF laat ik wel nakijken, deze kan dan aan de set op zolder voor de late uurtjes als hard draaien niet meer gewenst is. Ben toch wel een buizenliefhebber, zit in de beleving ik weet het.
Na het luistervergelijk blijft de Soundblaster alleen aan de laptop, wil hard genoeg en geluidsverschil is er niet.
Waarom ik die MF eraan had hangen?, ik heb ook een Beyerdynamic gehad van 600Ohm die ging niet hard genoeg aan de Soundblaster. De MF wil harder.
De verschillen in klank moet je volgens mij zoeken in de hoofdtelefoon zelf. Bij mij zit het verschil in de hoofdtelefoonversterkers in hoe hard het wil en moet, niet in de geluidskwaliteit op zich.