Ik ben meerdere malen weer terug naar stereo gegaan, en dan weer naar surround.
(klopt he Marcel van H&C.........
)
Ik denk dat dit komt omdat vaak in een "surround set" wat minder potente speakers gebruikt worden.
Dit mede om de prijs aanvaardbaar te houden.
Simpel, een stereo set speakers van 2000 euro zal toch beter klinken dan een set surround speakers met subwoofer voor 2000 euro.
En dan zit ik nog hoog met 2000 euro voor een 5.1 set, bij de Mediamarkt staat dit spul al voor 500 euro inclusief receiver en stampende sub
Dan ligt een terleurstelling natuurlijk op de loer om toe te slaan !
En om 5.1 of 5.1.4 op hoog audio niveau te krijgen zal er behoorlijk geïnfesteerd dienen te worden.
Dat kan vaak om uiteenlopende redenen niet, en is niet altijd de schuld van de vrouwelijke partner
Langzaam ga ik voor mij naar een goede surround opstelling (blijft iets persoonlijks wat goed is)
Ik doe het in stapjes want het is gewoon een kostbare grap als je het goed wil doen met de mogelijke middelen, maar dan klinkt het als een klok, ook in 5.1.4
Wat ik nu heb staan is het volgende, en bijna aan het eind van de tocht, en dit heb ik voor mijn doen al lang staan, de fronts en center sinds de zomer 2017 !
Fronts: Magnat Quantum 1009S
Center: Magnat Quantum 1000S
Surround: Magnat Cinema Ultra RD-200 THX
Receiver: Denon X6400H
Subwoofer: XTZ 12.17 (een dijk van een sub met veel instelmogelijkheden, bekijk dit eens)
https://www.xtzsound.eu/product/sub-12-17Ik heb voor Surround voor de Bi-pole gekozen omdat ik de S speakers aan de achtwand heb hangen, 3 meter achter de luisterplek, om zo het geluid kaatsend via de zijwanden toch van opzij te krijgen.
Lukt prima en ik kan ze instellen als THX norm met de tweeters uit Fase, of de tweeters in Fase.
Verschil is klein, uit Fase geeft een iets ruimtelijker effect in deze situatie.
https://www.magnat.de/de/home-cinema/cinema-ultra/cinema-ultra/cinema-ultra-rd-200-thxBen nu bezig om de hoogte kanalen in orde te krijgen.
Na vele omzwervingen begin ik met een DE set
Magnat Cinema Ultra AEH 400-ATM die als Dolby Enabled gebruikt kan worden (plafond kaatser) of als Direct Fire hoogte speaker.
https://www.magnat.de/en/detail/index/sArticle/2982617In een later stadium wil ik nog zo'n set hebben voor achter en dan ga ik voor de Dolby Enabled setting, maar via de receiver ingesteld als Height Front en Rear, dus niet als DE setting maar wel DE toepassing !
Dit laat het toe dat de Height DE speakers ook voor DTSX en Auro 3D gebruikt kunnen worden, anders blijft het steken bij Dolby Atmos / DSU
Heb ook Hight getest hoog in de hoeken tegen het plafond, maar dat blijft sterk van voren en achteren komen, terwijl een goede DE speaker en geschikt plafond dit boven de luisteraar kan neer zetten.
Maar helaas is hier ook weer het betaalde bedrag van invloed of dit effect naar tevredenheid neer gezet word.
En hoe dan ook, kleine speakers blijven klein klinken, hoe groot de subwoofer ook is.
Een goede sub doet zijn werk veel beter bij grote speakers dan bij die "melkpakjes", en dan zo min mogelijk beknibbelen op de prijs van de speakers,
de basis van alles !
Beter eerst in Stereo beginnen met een paar knotsen, en dan iedere keer er wat bij, maar dat zal wel gaan knagen op een gegeven moment.........
Mooie hobby