Citaat van: SoundZ op maart 30, 2008, 14:33:56
Beste Erwin, De strakheid van de basweergave (lees: impulsgedrag en demping) is inherent aan de souplesse van de ophanging en de afmetingen en de demping van de kast. De ronde binnenzijde heeft absoluut geen bitumen nodig. Als je zou denken dat de voorzijde teveel trilt, zou bitumen aan binnenkant-voorzijde wel kunnen proberen.
Graag zou ik op het bovenstaande even reageren. Ik kan mij voor een groot deel vinden in deze adviezen.
Ik heb echter juist dit citaat naar voren gehaald.
Het is naar mijn mening niet juist om te stellen dat een ronde binnenzijde geen bitumen nodig heeft.
Je haalt hier twee zaken door elkaar.
Een ronde kast zorgt voor een bepaalde stevigheid. Bitumen draagt niets bij aan de stevigheid maar draagt alles bij aan de MASSA.
Bitumen gebruik je niet om trillen te voorkomen. Trillingen moeten worden voorkomen door de constructie van de kast. Schotten / ronde hoeken / bracings en verbindingen.
Bitumen is bedoeld om het totale gewicht van de luidspreker te verhogen. Hierdoor schuiven de paneelresonanties overigens op. Bovendien zorgt bitumen ervoor dat de kast "doder" wordt.
Bitumen is de meest goedkope aanpassing die je kunt bedenken en 1 van de meest effectieve.
Overigens is er wel een ronde binnenzijde zichtbaar. Dit wil echter zeker niet zeggen dat de constructie goed is. Juist met rondingen kunnen erg veel fouten gemaakt worden. De verbinding tussen het frontpaneel en de ronde kast zal bepalen of de totale constructie inderdaad solide is. Zelfs ronde speakers worden steviger door toepassing van goed gemaakte bracings,
Wat ik zelf als laatste graag zou willen toevoegen is de "interne demping".......
Er is iets van demping zichtbaar. Grijs en glad van oppervlak. Beter is het, zeker in het geval van een basreflexkast, demping aan te brengen in de vorm van Pritex. Beter dempingsmateriaal is er niet om de interne reflecties in te dammen. Later kan dan nog worden geexperimenteerd met wol.
Verder ben ik het helemaal eens met de opmerkingen dat je niet zomaar moet gaan ingrijpen in de poort of in het filter.
De beste oplossing is de volgende:
LAAT DE LUIDSPREKERS DOORMETEN IN EEN DODE KAMER en werk vandaar uit verder......
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand tot de ontdekking komt dat er helemaal niks klopt van het filter en van de "match" der units. Een erg leuk voorbeeld is de Pied Piper. Er zijn mensen die roepen dat dit een zeer goed uitgebalanceerde luidspreker is. Als je deze echter gaat doormeten, dan lach je je werkelijk en slag in de rondte. D'r klopt helemaal niks van ............. METEN is WETEN