Ik woon als vrijgezel in een appartement op de derde verdieping. Ik ben bijna helemaal ingebouwd ('s winters lekker warm en toch lage stookkosten
). De woonkamer (5X6) is nagenoeg vierkant en "gestoffeerd" met overwegend gladde oppervlakten i.v.m. mijn huisstofmijtallergie. Toch valt het akoestisch effect erg mee, omdat de lamellen voor de raampui zodanig openstaan dat zij het geluid maximaal "breken". Ook langs de achterwand zijn de oppervlakten brekend (CD-rekken). Wat betreft mijn buren: Gelukkig hebben mijn buren niet zoveel last van mij, al speel ik nu, met de PM8005, vaak tussen acht en negen uur, 's nachts iets lager, maar dat is nog altijd niet echt zacht. Omdat ik de (drie) kinderen van beneden weleens hoor donderjagen (sinds kort met het schoeisel uit
) en de baby van negen maanden hoor huilen, had ik besloten alle buren te vragen of zij mij horen of last van mijn muziek hebben. Alleen de onderburen horen mijn muziek, omdat de speakers (monitoren) op spikes staan (gekoppeld dus), wat dus dat enigszins verklaard. Gelukkig maken mijn huidige onderburen daar geen punt van. De overige buren, met wie ik ook op goede voet sta, horen mij gelukkig niet, wat mij bijzonder meevalt voor een niet al te kostbaar gebouw uit 1984. De hoofdtelefoon (DT880 PR.) gebruik ik steeds minder. Waarom dat zo is, is mij niet duidelijk. De verhouding tussen speakergebruik en hoofdtelefoongebruik ligt nu op 90/10 en was (in een recent verleden nog) 30/70. Dus ik ben blij met mijn woning, maar vooral ook blij met mijn buren.
Herzien: 24.11.2017/08:00 uur (Mede op constructieve aanwijzing van Xander32 (Robert))