Citaat van: xander32 op juni 09, 2020, 06:43:58
Congrats, fraaie vormgeving hebben die Opera componenten.
Kan je er iets meer over vertellen? Waar komt dit merk vandaan, wat zijn de specs?
Hallo Xander,
V.w.b. bekendheid kan ik vertellen dat de jaren dat ik diverse audiobeurzen (Rotterdam en Velthoven) heb bezocht ik het merk wel eens voorbij heb zien komen maar voor mij toen in mindere mate interessant. Ik zat toen meer in de reguliere merken zoals Marantz, Denon, Onkyo, Canton, Dynaudio enz.
Nu heb ik toch wat meer interesse in de exoten in deze wereld.
Ondanks dat de naam en het design zou zeggen dat je hier met een Italiaans audio merk te maken hebt, is Opera een Chinees audio merk wat al sinds 1993 op de markt is met een behoorlijke staat van dienst. Diverse goede versterkers op de markt gebracht, veel met buizen techniek.
Heb zelfs een verslag gelezen van een Opera CD-speler welke van binnen volledig identiek is aan een Hegel welke maar liefst het viervoudige zou moeten kosten.
Ik moet dit nu even recht zetten want ik kom er net achter dat deze apparaten ook niet echt goedkoop zijn namelijk € 2.798,00 en € 2.498,00. Zie hiervoor de site van SG Akustik.
Nog even over Opera, dit bestaat toch ook wel in Italië, maar dan als luidspreker merk en heeft volgens mij totaal niet te maken met de Chinese tak van sport.
Wat ik lees en aan mijn apparaten ervaar is dat het hier om upperclass audio apparatuur gaat wat de westerse kwaliteit heeft maar tegen de oosterse prijzen. De bouwdegelijkheid is enorm, stijf, zwaar en degelijke bediening elementen, WBT speaker terminals en ga zo maar door.
Ik noem bewust geen "High-End" want dat is niet meer dan een suggestief begrip. Zolang er geen definitie/norm is van die term is het ook niets waard en wordt het meer gebruikt als geld klopperij.
Tot zover mijn relaas m.b.t. dit merk.
Groeten,
Marcel