Gisteravond direct na het avondeten in de auto gestapt voor een tripje Groningen - Westervoort vice versa. 7 kwartier later werd ik welkom geheten door Marcel, ik zag zijn Mazda MX5 bolide al schitteren voor hun huis. Gave bak! Binnengekomen zag ik de Marantzset direct in de keuken staan; hij blinkte me tegemoet als het ware. Maar ik hoorde ook erg mooie klanken komen uit de woonkamer, naar later bleek van de NL band Gare du Nord. Ik zag daar mijn oude liefde in vol ornaat staan: ProAc speakers! Verdomd wat klonk dat lekker daar en ik vroeg me meteen af waarom ik de mijne ook al weer had weggedaan.... Toch maar even op de bank gaan zitten om van Marcel's set te genieten. Zo goed hebben de ProAc's bij mij nooit geklonken, terwijl mijn setje wat hoger in de range zat dan die van Marcel maar zijn Studio 150's wel echt meer fundament hebben dan mijn oude Response D15's. Ik heb ze destijds in mijn eigen zoektocht naar speakers naast elkaar kunnen beluisteren (de D15 en de Studio 150) en kon toen al de 1 niet echt beter vinden dan de ander. Wel anders: de Studio had wat meer body en de Response wat meer verfijning.
Marcel heeft zelf flink wat geklust in zijn huis en onder meer alle 3 de meubels gemaakt. Hij heeft hierdoor ook wat akoestische maatregelen kunnen treffen die er voor zorgen dat de kamer fantastisch klinkt. Dikke akoestische plaat achter de TV verstopt, er tegenover aan de muur achter de kast een dik kleed en een kamerbreed tapijt op de grond. Ik denk dat dit echt ontzettend veel brengt qua geluidskwaliteit. Af en toe deed Marcel even het volume lekker omhoog, de ProAc's zingen dan vrolijk mee. Het geluid kan ik omschrijven als lekker vol, met toch veel detail en een totaal gebrek aan luistervermoeidheid. Ik ken de ProAc's aardig goed maar in deze ruimte komen ze echt tot hun recht. Natuurlijk is de rest van de apparatuur ook niet misselijk. Lekkere Elektrocompaniet versterker en de CD zat in de Marantz UD7007. Het klonk gewoon echt high end, je hoorde dat dit op niveau zat van een zorgvuldig samengestelde set. Eigenlijk de best klinkende set die ik gehoord heb...., damn!
Na een klein uurtje moest ik weer naar huis, nog een flinke rit te gaan. O ja, ik kwam eigenlijk voor de Marantz PM8003/SA8003/ST6003
. Ik had liever de ProAc's in de auto gestopt maar goed, dat is voor het volgende bezoekje
.
Thuis toch even direct de set aangesloten op de Sonab speakers en dat klonk prima. In ieder geval veel beter dan de Pioneer set die hij vervangt. Ik vrees dat ik de speakers wel zal moeten upgraden om die on par met de PM8003 te krijgen. The saga continues...
Ik heb in ieder geval weer wat denkvoer mee naar huis genomen als het gaat om akoestische aanpassingen in mijn eigen woonkamer en wat dat kan brengen. Ik ga zeker nadenken over een tapijt aan de muur, gecamoufleerd door een kast. Vond ik best een goed idee!
Marcel, bedankt voor je ontvangst en de ervaring! Ik ga lekker genieten van de set in bed
en heb mijn liefde voor ProAc weer wat aangewakkerd...