Hallo forummers,
Ik ben toch nog even bezig geweest om wat puntjes op de bekende I te zetten. Tijdens de bouw van de MarKath speakers heb ik voor demping/vulling gebruik kunnen maken van witte schuimrubber matjes van ca. 1 cm dik welke bij ons op het werk gebruikt worden om op pallets tussen apparatuur/materialen gelegd word.
Ik was alleen nog niet echt overtuigd van dit materiaal. Waar ik mij het meeste aan stoorde was dat ik door de BR openingen tegen het witte schuimrubber in de kast zat te kijken.
Oplossing voor mij was om Pritex of noppenschuim hiervoor te gebruiken. Even een beetje Googlen en dan kom je veel mogelijkheden tegen. Noppenschuim (bouwmarkt kwaliteit) is meestal niet dikker dan 3,5 cm en heeft een niet echt dichte densiteit maar wordt wel verkocht als zijnde geluidsisolatie.
Wat ik ook op internet tegenkwam was het noppenmatras, voordeel hiervan is dat het een veel hogere densiteit heeft omdat het een lichaam moet kunnen dragen en dat het (in mijn geval) 6 cm dik is. Niet alleen qua specs, maar ook prijstechnisch is/was dit een voor mij betere optie. Hiervan 2 stuks aangeschaft.
Afgelopen weekend een blik (750 ml) Bison Tix en een paar kwasten gekocht om het schuim in de kasten tegen de wanden aan te lijmen.
Ik heb het geluk dat ik van mijn liefje dit soort werkzaamheden in de woonkamer mag en kan uitvoeren zodat ik niet met 35 kg zware kasten aan de haal hoef te gaan. Dus ik had mij op de grond geïnstalleerd, de kasten geopend, het oude schuim er uit gehaald en de wanden weer even stofvrij gemaakt voor het lijmen.
Ik was net begonnen toen het onheil al toesloeg, in een moment van onoplettendheid, schoof ik een speaker aan de kant en heb daarbij het (nog volle) blik Bison Tix omgestoten :sadlike: en deze liep leeg over het laminaat en in een gedeelte van het vloerkleed.
K.....t, dat heb ik weer. Net lekker bezig en dan gebeurt dit. Hier ca. 2 uur mee bezig geweest om alle schade een beetje te beperken wat voor het laminaat wel heel aardig lukt, maar het vloerkleed is (na het drogen) aan de rand veranderd in een spijkerbed.
Maar goed, toen dat allemaal achter de rug was, had ik al met al nog ongeveer 1 cm lijm onder in het blik zitten om het werk af te kunnen maken. De zij- en achterwanden bekleed en had nog per kast voldoende over om met 3 stukken de binnenkant los te vullen.
De boel weer in elkaar geschroefd en het luisteren kon beginnen, en waarachtig, er was een duidelijk waarneembaar verschil in het geluid met name het laag/midden.
Nog steeds hetzelfde laag maar met meer grip, korter in doorklinken en ik heb het idee dat (kan natuurlijk ook suggestie zijn zoals heel vaak bij audio) het laag buiten de sweetspot meer in balans is met de sweetspot.
Dus al met al, ook hier weer een (voor mij) bevredigend resultaat.
Het laatste puntje op de I is het vinden van mooie messing plaatjes welke ik met het MarKath logo kan laten maken. Dan is dit project echt gereed.
Groeten,
Marcel