Reparatie ontplofte eindtrap SR8001

Gestart door bertheeren, juli 20, 2017, 01:07:17

Vorige topic - Volgende topic

bertheeren

Ik heb voor weinig een SR8001 opgepikt met de klacht "bij aanzetten knal en veel rook," deze zou ik graag als hobby project in ere herstellen.

Na verdere inspectie blijkt een eindtrap defect. In elk geval 1 sap17 en de vier diodes D412, D408, D406 en D410 zijn allemaal doorgeslagen. De driver stage " lijkt"  op eerste gezicht goed.

Nu heb ik wel enige elektronische ervaring maar nog niet genoeg om dit schema geheel te doorgronden, het is een wat gecompliceerde eindtrap. Mijn vraag is dan ook: wat kan de oorzaak zijn van dit probleem? En als ik de diodes en de mosfets vervang, is dat genoeg of moet ik rekening houden dat dit defect is ontstaan vanwege een defect elders in de schakeling?

HAL9000

Ik die zener diodes zitten, kan zijn dat er een niet goed is geweest.  Ook kan het wel zo simpel zijn dat die SAP-17 gewoon rot was. Bijna elk merk gebruikt dit soort IC's.  Ze ''lijken'' van Sanken, echter vind ik het logo van Sanken er wel erg armoedig uit zien weer  :roll: :roll: 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

bertheeren

Dus je denkt als ik die diodes en de Sanken mosfets vervang dat dat waarschijnlijk al genoeg is?

Ik heb bij profusion de opvolgers besteld, de STD03N en STD03P. De SAP17 zijn niet meer leverbaar. Ik had inderdaad vernomen dat er veel nep exemplaren in omloop zijn. Maar dat ze van fabriek al nep zijn ? ?

thanatos

Er is daar een heftige sluiting geweest.

Buiten de koolafzetting zou ik de printsporen controleren en alle componenten enigzins in de buurt van de schakeling. dwz weerstanden, diodes/zeners en die trimpotjes.

bertheeren

Overigens, die 1S133 diodes, mag ik daar gewoon een 1n4148 plaatsen? Qua specificaties ontlopen deze elkaar niet zozeer . .

De sporen zien er nog goed uit, geen schade zichtbaar aan de achterzijde

thanatos

Komen idd aardig overeen. Ik zou zelf ook de 1n4148 pakken.

SB_Marantz

Citaat van: bertheeren op juli 20, 2017, 11:41:08
Dus je denkt als ik die diodes en de Sanken mosfets vervang dat dat waarschijnlijk al genoeg is?

Ik heb bij profusion de opvolgers besteld, de STD03N en STD03P. De SAP17 zijn niet meer leverbaar. Ik had inderdaad vernomen dat er veel nep exemplaren in omloop zijn. Maar dat ze van fabriek al nep zijn ? ?

Ik vermoed dat dat niet voldoende zal zijn.
Wanneer powertorren de geest geven is er wel wat meer loos....botte sluiting, bias probleem etc
Af fabriek nep? Nee denk ik niet maar ben het er wel mee eens dat de Sanken logo opdruk wat vaag is in de zin van?

Joost mag het weten.........................
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: bertheeren op juli 20, 2017, 11:41:08

Ik denk dat je even goed moet kijken naar losse print eilanden. wellicht is dat de reden geweest voor de sluiting.
en alles goed doormeten!!! hier loopt vaak een hoge spanning en enigszins wat vermogen te creĆ«ren. Als zo'n schakeling scheef trekt, kan het flink gaan knallen!  zoals nu.  frusty
En dat sanken logo is gewoon te slecht op die tor gezet!  ik heb oude NOS sankens met een perfect recht logo en nog een SANKEN erop staan.  nonono   

bertheeren

Bij nadere inspectie heb ik het vermoeden dat er al eerder aan deze versterker is "geprutst," ik zie bij bijna alle mosfets soldeersporen alsook een open soldeereiland in het midden  nopompom

Zal toch niet dat hier allemaal fake SAP17's zijn ingezet . . . (De onderste nummers op de saps komen niet allen overeen)

Ik heb intussen de diodes, potmeter en de weerstandjes rond de mosfet in questie vervangen. Volgende week komen de nieuwe binnen, ben benieuwd . .

thanatos

Ik zie nog wel wat slechte solderingen zitten.

Het lijkt er op dat iemand inderdaad Eea doorgesoldeerd heeft.

Bouw een current limiter met gloeilamp. Dan bij inschakelen mocht je nog een sluiting hebben blijft je mogelijk wat ellende bespaard.

SB_Marantz

Kijk, nu komt de aap uit de mouw!
Logo opdruk vond ik al vreemd.

Misschien heb je ''mazzel'' en zijn alleen de powertorren stuk en volstaat vervanging maar sowieso alles goed doormeten dus ook de drivers , pre drivers en diff amp , alsmede weerstanden etc.
Alle soldeerverbindingen zou ik zeker meenemen in het herstel proces en checken of er niets aan elkaar is gesoldeerd.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Ja ik vond die SAP17's er al malafide uitzien. Even kijken als je een betrouwbare bron van SAP17 kan vinden.
Nu je hem toch open hebt, loop even de voeding na. Deze SR units stikken! van de rotte bindingen.   

SB_Marantz

Idd, alle maar dan ook alle soldeerverbindingen nalopen!
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bertheeren

Ik heb twee sets SFD03N/P in bestelling staan bij https://www.profusionplc.com
Deze is me aangeraden als officiele vervanger voor de SAP17's welke niet meer leverbaar zijn.

Zou het nodig zijn alle SAP's te vervangen? De rest meet in elk geval goed.

Ik heb een labvoeding welke +/-30V en paar ampere kan leveren. Denk dat ik op deze manier gecontroleerd ga testen.

SB_Marantz

Ja, voor de zekerheid allemaal vervangen en vergeet de emitter R's niet door te meten en zo nodig ook te vervangen!
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM