Citaat van: pdufrenne op juli 06, 2017, 09:49:06
De RIAA curve (-20db voor laag en +20db voor hoog) is een standaard waar elke plaat producent zich aan zou moeten houden.
Waar Vinyl_Fuchs het over heeft is een Moving Coil versterker. Een Moving Coil element geeft een nog lagere spanning af dan een Moving Magnet, het meest gebruikte element. Vandaar die 24 of 32 dB extra versterking die dan over het hele frequentie gebied geldt.
Wat ik hier wil vermijden is een discussie over "Wat is beter: LP of CD".
Elk medium heeft zo z'n voordelen, nadelen en z'n charme.
Ik heb beide maar stream tegenwoordig bijna alles.
Nee een discussie heeft ook weinig zin. Voor ieder muziekformat is iets te zeggen. Voor mij persoonlijk vormt het hele ritueel van een plaat opzetten een belangrijk deel van muziek beluisteren. Ik ga er dan echt voor zitten, behalve de keren dat ik de lp om moet draaien dan.
Ik ben echter inmiddels ook overtuigd van de goede weergavekwaliteit van gestreamde muziek, nadat ik de set van Bert50 heb mogen aanhoren.
Daarnaast kan ik ook echt genieten van zichtbare (electro-)techniek bij audio-apparaten. Vandaar mijn voorliefde voor buizen en vintage audioapparatuur. Bij mij staat daarom ook zoveel apparatuur, die niet verscholen zitten in een audiomeubel. Natuurlijk bij velen ook een compromis i.v.m. overige gezinsleden.
Maar dit even terzijde, voor wat betreft topic: belangrijkste blijft m.i. de mastering/ soundengineering van de muziekopname ongeacht het format en natuurlijk de muziek en persoonlijke muziekbeleving zelf.