Hallo forum bezoekers. Leuk om hier te lezen uit de hand van de vele Marantz liefhebbers ! Ik heb al veel interessante dingen opgedaan hier.
Zelf kocht ik in 1981 bij Staffhorst in Utrecht mijn eerste Marantz receiver, Model 1550, 2x 50 W rms en opmerkelijk voor een versterker, maar niet voor Marantz, ook voorzien van een middentoon regelaar. De receiver heb ik nog steeds, ze is helaas verbannen naar de slaapkamer. Zes jaar geleden ongeveer kocht ik een stel luidsprekers van Strathearn Audio, welke destijds als bouwpakket bij HiFisound in het Duitse M?nster werden verkocht. Toen ik daar ging luisteren, bleken er van dit model een stel demo's te koop die al kant en klaar in een mooie metallic zwarte lak gespoten waren, voor de prijs van het zelfbouwpakket. Hier hoefde ik toen niet lang over na te denken. De speakers zijn heel bijzonder, het betreft een 2-weg systeem, uitgerust met een bipolaire magetostaat van maar liefst 60 cm lengte, welke al vanaf 400 Hz meespeelt. Eenmaal thuis aangesloten bleek de 1550 te weinig reserve vermogen te hebben, waardoor ik besloot een zwaardere versterker aan te schaffen, maar het moest eigenlijk wel weer een Marantz worden. Uiteindelijk heb ik dus een PM-82 gekocht (ook vanwege de AB) met een losse tuner. Later heb ik hier nog de verzwaarde zijplaten bijgekocht. Enorm verschil wat deze versterker met mijn speakers deed !
Inmiddels zitten we in het HT tijdperk en toen ik pas geleden de onlangs verschenen dvd Pulse van Pink Floyd afspeelde, vond ik het toch wel jammer dat ik niet het 5.1 geluid kon horen. Dus zou er een uitbreiding moeten plaatsvinden.
Maar nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen, temeer omdat ik heel erg tevereden ben over het huidige geluidsbeeld :
Versterker omruilen voor een HT-versterker of receiver, maar welk huidig model van Marantz heeft een vergelijkbaar geluid in normale stereo ?
Of een aanvullend HT-toestel kopen en de bestaande PM-82 integreren ?
Geen idee wat er momenteel kan en leverbaar is voor een redelijke prijs, de laatste jaren heb ik nauwelijks gevolgd wat er allemaal te koop is. Vroeger spitte ik alle HiFi bladen door, maar dat doe ik al jaren niet meer. Het enige wat je veel ziet zijn die complete HT setjes die je o.a. bij de buurtsuper koopt voor 100 Euri....En ik wil dan toch wel iets wat een beetje gelijkwaardig is aan mijn huidige opstelling, die overigens nog steeds boeiend klinkt. Verder wil ik iets "tijdloos" aanschaffen, want ik ben niet iemand die elk jaar iets nieuws gaat kopen.....