Vervangen op-amps Marantz CD-6000

Gestart door Michiel, november 22, 2007, 23:03:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel

Ik heb een Marantz CD-6000. Daarin zitten NJM2114D op-amps. Ik heb begrepen dat deze niet heel erg goed zijn en wil ze graag vervangen. Ik heb me laten vertellen dat die op-amps vervangen een effectievere oplossing is dan een duurdere CD-speler kopen.

Op het net kom ik de volgende suggesties tegen:
OP275
LM4562

Welke te kiezen en niet onbelangrijk waar te koop? Ik google me suf, maar kan nergens een verkooppunt vinden.
Als ik één van beide in de speler zet, moet ik dan ook nog extra componenten plaatsten of is het alleen verwisselen?

Ik hoor graag jullie reacties.

Groeten, Michiel
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

WYWH

Hoi Michiel, welkom in de wondere wereld van de opamps.

Die NJm's zijn niet slecht hoor.
Wat voor geluid streef je na?
Je kan volgens mij bij burr brown nog samples krijgen, als ik mij niet vergis.
Ik zou persoonlijk voor de master van de opamps gaan: de opa627.
Dit is een single opamp, maar de firma Brown Dog verkoopt adapter pcb's waarmee je twee singles kunt ombouwen tot een dual (wat jouw njm is). Enige dat niet mag gebeuren is dat de opamp gaat oscilleren. Maar het omliggende circuit zal wel coulant zijn ;-)
Let wel, vervang dan ook meteen je output condensatoren door goede mkp's.

WYWH

PS
De Analog Devices op275 is wat aan de schelle/felle kant.

Michiel

Bedankt voor je suggestie.

Het geluid dat ik na streef is best lastig te omschrijven. Wat mij nu opvalt is dat het geluid wat in de speakers blijft hangen. Ik zoek vooral een wat breder, opener geluid, met wat meer snelheid. Ik had begrepen dat de OP275 dat met zich meebrengt. Maar een heel schel geluid is niet wat ik zoek. Het hoog van de speler is nu wel goe, maar wel wat geknepen bij uitschieters, erg hoge tonen. Dan gaat er ook wat vervormen lijkt het. Of zou dat aan de versterker liggen?

Ik heb er ook nog aan gedacht de klok te vervangen, maar dat is misschien wat overdreven.

Ik zal een even bij die Brown Dog kijken. 
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

WYWH

Beste Michiel,

Ik zou dan wegblijven bij de op275, en echt voor de opa627 gaan.
Handig is om er een gouden ic wissel voetje in te solderen, dan kun je sneller wisselen!
Ik zou ook de dual opa2134 er bij betrekken of de 2604 (van Burr Brown, tegenwoordig Ti.com).

WYWH

En een betere klok kan zeker geen kwaad (vooral in de goedkopere spelers; maar ook in de duurdere maakt het verschil (in mijn geval marantz cd-7)).

Michiel

Ik ga op zoek naar de onderdelen.
Dank je wel!
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

WYWH

Succes!!
Bestelling via Brown Dog is trouwens supersnel geleverd (in mijn geval) En de dollar staat lekker laag!
Mocht je nog vragen hebben, kun je me ook pm-en (of hier posten zodat een ieder er wat aan heeft ;-) )

Cielago

Een goed niet te duur alternatief schijnt de Burr Brown OPA2604 te zijn. Ook een dubbele opamp en pin compatibel met de njm4114 en DIL8. Ik heb ze gekocht bij www.net-audio.co.uk en ik heb er gelijk de RockClock erbij gedaan. ook al een betaalbaar en goed alternatief.

Eric

Michiel

Nou,

Het is er dan toch van gekomen, ik heb de op-amps vervangen: de NJM2114 is vervangen door de LM4562. Het uitsolderen ging vlot en ik heb eerst een stel ic-voetjes geplaatst. Het loshalen van de printplaat was veel meer werk. Ik heb voor de dubbele op-amp gekozen omdat pas daarnaast een paar onderdelen staan waardoor er geen plaats is om een adapter voor twee enkele op-amps te plaatsen. Misschien kan je die onderdelen wel ombuigen, maar dat durfde ik niet.

Ik had eerlijk niet gedacht dat het vervangen zo veel verschil zou opleveren. Het geluid is in het hoog veel minder schel (was het niet echt, maar de vervorming die je soms bij hele hoge stemmen hoort is weg), de bas is dieper en gecontroleerder (zwabbert / rommelt minder). Daarnaast klinkt het allemaal wat opener en vlotter.

Vooral bij klassiek, waar wanneer een orkest in zijn volle opvang speelt, bleek het te versmeren. Nu positioneert alles zich veel beter.

Het is nog niet perfect, maar voor € 22,- een prima en goedkope oplossing. Ik denk dat ik nu ook de op-amps van mijn pm-7000 maar eens ga vervangen.

Toch ben ik nog niet helemaal tevreden (uiteraard ;-)) en denk er nog aan de klok te vervangen. Wie kan een specifieke klok aanbevelen? Er zijn veel aanbieders en in een aatal gevallen liegt de prijs er niet om.

Ik hoor het graag van jullie.
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Jan


WYWH

Tentclock inclusief voeding is gewoon erg goed (eigen ervaring).
Zelf heb ik de Elso KWak 7 klok gemaakt. Kost maar 40 euro aan materiaal per klok.
Is erg de moeite waard om zelf te maken.

Michiel

Ik heb op het net nog eens naar die OPA627, 2134 en 2604 gekeken. Daar kom ik op een aantal plaatsen de volgende mededelingen tegen: You will have to add 2 100NF caps in the powerlines of each chip.
Moet je er dus nog iets bijplaatsen?
Moet dat dan ook voor de LM4562 die ik er in geplaatst heb?
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

WYWH

Is ter ontstoring naar de massa. Dit zou je kunnen proberen.

Michiel

Oei, hier schiet mijn elektronicakennis te kort  :oops:

Waar plaats je die condensatoren dan en wat is het effect?

Ik heb naar het schema zitten staren. Ik begrijp het wel, maar kan het niet vertalen naar het PCB. Misschien kun je het me aan de hand van deze foto's verduidelijken?

Alvast bedankt zover!

PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3