Nou,
Het is er dan toch van gekomen, ik heb de op-amps vervangen: de NJM2114 is vervangen door de LM4562. Het uitsolderen ging vlot en ik heb eerst een stel ic-voetjes geplaatst. Het loshalen van de printplaat was veel meer werk. Ik heb voor de dubbele op-amp gekozen omdat pas daarnaast een paar onderdelen staan waardoor er geen plaats is om een adapter voor twee enkele op-amps te plaatsen. Misschien kan je die onderdelen wel ombuigen, maar dat durfde ik niet.
Ik had eerlijk niet gedacht dat het vervangen zo veel verschil zou opleveren. Het geluid is in het hoog veel minder schel (was het niet echt, maar de vervorming die je soms bij hele hoge stemmen hoort is weg), de bas is dieper en gecontroleerder (zwabbert / rommelt minder). Daarnaast klinkt het allemaal wat opener en vlotter.
Vooral bij klassiek, waar wanneer een orkest in zijn volle opvang speelt, bleek het te versmeren. Nu positioneert alles zich veel beter.
Het is nog niet perfect, maar voor € 22,- een prima en goedkope oplossing. Ik denk dat ik nu ook de op-amps van mijn pm-7000 maar eens ga vervangen.
Toch ben ik nog niet helemaal tevreden (uiteraard
) en denk er nog aan de klok te vervangen. Wie kan een specifieke klok aanbevelen? Er zijn veel aanbieders en in een aatal gevallen liegt de prijs er niet om.
Ik hoor het graag van jullie.