Musical Fidelity A1-X recap

Gestart door thanatos, februari 18, 2017, 13:20:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

thanatos

Zojuist een Musical Fidelity recap gedaan.

Leuke vintage volledig klasse A 'tosti ijzer'  :-D

Was al wel wat in gerommeld, enorme berg koelpasta tussen 'bakplaat' en tunneltje waar de torren op gemonteerd zitten.

Volume pot daar was al door iemand eens aan gesoldeerd gezien de baksporen op het plastic. Bedrading was flink geoxideerd. Verder in goede originele staat.

Ik heb er voor gekozen deze zo origineel mogelijk te laten, dus enkel een recap en goede inspectie. Er zijn een berg modificaties te bedenken, oa voor de volume regeling die echt een draak is. Zeer gevoelig met hedendaagse bronnen en bij een kwart open al op oorlogssterkte op redelijk rendement speakers. De voeding kan anders en ook de output transistoren zijn betere voor te verzinnen.

Maar de 50K AX2 type is origineel er zijn uitvoeringen bekend met de Alps Blue mod. Enig nadeel is dat nu de volume regeling echt op zijn Engels is.. andersom dus  :-D

Origineel :



Onderkant betreft print issue 6 :



En klaar met recap, zoveel mogelijk 105gr types gebruikt :



Output beoordeeld, sinus bij 1kHz op 4 Ohm load :



Output blokgolf ook op 4 Ohm belasting :





Hoe klinkt dat nu ? nou best aardig. Daar blijf je voor zitten. Vermogen is wat beperkt met net geen 20 watt per kanaal, maar is echt vermogen zat voor de meeste speakers.


NB

!euk minimalistisch versterkertje. 20 watt klass A is toch best hard. PM 80 was toch 2 x 25 watt klasse A?
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

sjoek

Mooi werk.... leuk verslag en foto's ook :yes: hello
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

thanatos

Citaat van: Nb op februari 18, 2017, 14:08:21
!euk minimalistisch versterkertje. 20 watt klass A is toch best hard. PM 80 was toch 2 x 25 watt klasse A?

In een gemiddelde woonkamer heb je al zat aan een paar Watt.. En dan voornamelijk die eerste Watt is zo belangrijk. Vandaar ook het zij merk van Nelson Pass First Watt  :angel:

De PM-80 is niet een echte klasse A. Heeft een wat hogere rustroom en zou dan in semi A gebiased staan tot een watje of 25.  Daarna in AB.

Deze MF A1 daar loopt een rustroom van bijna 1A als ie koud is  :-D Bovenkant wordt ook tot 55 graden (pijngrens met aanraken).

jowa

De beroemde bakplaat van MF.
Wel lekker als verwarming ;-)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SB_Marantz

Ken ze nog wel van vroeger ...... :-D

Zie wel een lichte opslingering en oplopende voorflank maar dat zal niet hoorbaar zijn.
Ging het bakken en braaien ok?
Gezien de hitte zal het e.e.a. best wel eens uitgekristalliseerd zijn geweest...
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Ik was ook even aan het stoeien met mijn oude Tektronix 2225 icm andere probes. 1 bleek niet helemaal in orde.

Tijd ook om eens een mooie schakelbare dummyload te maken tussen 4/8/16 Ohm.

Conditie was eigenlijk nog zeer goed. Caps meten allemaal nog binnen spec  :-o Ik denk dat deze lang in de kast of op zolder gestaan heeft.

Klankmatig echt een leuk ding. Enige manco is de gevoelige volume regeling.. Volgend project is een Sugen klasse A  8-)

jowa

Oei, een Sugden A-21?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

thanatos