Vraag over het aansluiten Piega SUB PS1

Gestart door DoubleU, november 17, 2007, 00:41:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DoubleU

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag ten aanzien van het aansluiten van mijn actieve Piega Sub op de PM7001

Piega adviseerd als volgt:
De PRE OUT van de versterker aan sluiten op de LINE IN van de sub
De LINE OUT van de sub aansluiten op de MAIN IN van de versterker
Ze zeggen daarbij om je nader in het handboek van de versterker te verdiepen.
Tot zover geen problemen.

Nu spreken ze in het handboek van de PM7001 van de schakelaar SEPARATE en om deze in bepaalde gevallen op ON te zetten.
Hier houdt mijn kennis op. Ik begrijp niet goed waarom de schakelaar in mijn geval wel of niet "aan" zou moeten staan.

Wie kan mij zeggen wat wijsheid is.

Vol verwachting...
Wim
AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

Stadium III

Ik zou je subwoofer via de pre out aansluiten van de marantz op de line in van de subwoofer

dan zou ik achter op de PM de schakelaar niet op separate omdat dat volgens mij is als je met een voor versterker gaat werken

En zo is het volgens mijn opgelost

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

DoubleU

Bedankt voor de reactie Stadium III

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en het werkt ook prima zo.
Afgaande op de manual van de sub wilde ik mij er echter iets verder in verdiepen.
Ik heb ter verduidelijking de betreffende pagina uit de manual bijgevoed.
Ik lees hieruit dat als ik de MAIN IN ook gebruikt er een "loop" ontstaat waardoor de sub de speakers nog beter aanvult.

Aangezien ik de mogelijkheid met deze versterker heb wil ik het natuurlijk ook benutten, maar ik blijf dan met die vraag over die SEPARATE schakelaar zitten.
Ik wil het in elk geval niet zomaar uitproberen om er dan achter te komen dat een van de componenten beschadigd is of iets dergelijks.

Misschien wil je hier nog eens naar kijken of iemand anders natuurlijk.

Wim
AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

Stadium III

ik zou het aansluiten op de genoemde manier zo werkt het altijd

Het signiaal terug voeren lijkt me niet nodig

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

WYWH

Wat zou de reden zijn tot het terugvoeren van een signaal uit de sub naar de sourround receiver main in?
Soort terugkoppeling via de receiver?

DoubleU

Het werkt idd stadium III, maar ik heb er nog geen vrede mee. Het moet wel zinvol zijn, waarom adviseerd Piega anders om wel gebruik te maken van de "loop". Dat is waar ik eigenlijk een antwoord op zoek.
Dat brengt mij bij de vraag van WYWH. Ik probeer daarbij te vertalen wat Piega in haar manual schrijft (zie mijn post van gisteren).
Ik hoop dat ik de technische termen correct vertaal.
Het signaal van de sub gaat gefilterd terug naar de versterker en zorgt ervoor dat de speakers (in mijn geval satelietjes van Piega) ontlast worden in het lage waardoor een grotere precisie ontstaat en betere geluidskarakteristieken.

Dus als ik de "loop" wil maken, wat dan te doen met dat SEPERATE schakelaartje  :?
Misschien dat iemand mij het nut van het scheiden van voor- en eindversterker kan uitleggen? Dat zou ons ook meer inzicht kunnen geven.

grt
Wim.
AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

WYWH

Ow zo, nu snap ik het.
Je sub dient als scheidingsfilter voor je het signaal dat naar je satelieten gaat.
Hmmmzz, niet doen lijkt mij. Sub dient eigenlijk alleen LFE signaal en dat signaal staat los van je 'hoofdsignaal'.
(LFE is een extra signaal voor de krachtige explosies en laagfrequente (in HZ-en) informatie.
Wat voor hoofdspeaker heb je, Wim?

Je kan die link wel weglaten, omdat je receiver deze scheiding nl. ook maakt.

DoubleU

De hoofdspeakers zijn die twee Piega's en wel TS3-tjes.
De PM7001 is overigens geen surround receiver, zoals WYWH stelt, maar een stereoversterker. Er zit geen LFE aansluiting op zoals op een SR receiver.

De stereoset waar ik over spreek staat in mijn woonkamer.
Ik ben ook nog in het rijke bezit van een HT waar een SR9600 samen met een DV9600 de dienst uitmaken  :-D
Hier staat de SUB idd aangesloten op de LFE uitgang dus daar heb ik deze vraag ook helemaal niet gehad.

Alles bijelkaar kan ik nog niet met jullie mee om die lus te vergeten. Als argument heb ik de manual van Piega. Waarom adviseren zij zulks?

Ik begrijp nu wel dat dit geen standaard vraag is waarop een standaard antwoord mogelijk is en dat maakt het des te interessanter. Ben benieuwd  :?

Grt
Wim




AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

WYWH

ow sorry, de pm-7001. Was te snel met concluderen dat het een receiver betrof.

Stadium III

Ik zie die lus iig niet zitten

Als het zo werkt dan is het toch ok !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Citaat van: Stadium III op november 18, 2007, 16:54:45
Ik zie die lus iig niet zitten

Als het zo werkt dan is het toch ok !
Zo'n lus kan wel degelijk nut hebben!
Vaak worden deze lussen gebruikt voor externe equelizers, waardoor in de signaalweg filtert nog vóór het versterkt wordt.
Doe je dat op deze manier met de sub, dan zal de sub die tonen wegfilteren die voor het laag worden gebruikt. De overige (hogere)tonen worden dan naar de versterker teruggestuurd en enkel deze worden versterkt naar je speakers afgegeven.

Voorbeeld:
Sub staat ingesteld op kantelfrequentie van 50 Hz.
Frontspeakers kunnen 40Hz aan bij -3dB
De versterker stuurt 20-50Hz naar de sub.
Sub module filtert deze frequentie uit het signaal, en stuurt deze via de loop terug.
De versterker ontvangt signaal van 50Hz tot 20.000Hz en versterkt deze naar de frontspeakers.
De frontspeakers krijgen nu alleen 50Hz - 20.000Hz te verwerken, waardoor deze niet belast worden met de moeilijke hoge tonen. De versterker krijgen het nu ook makkelijker, gezien deze nu niet de stroomhongere lage tonen hoeven te versterken.

Nadeel is wel dat er een extra component in je signaalweg komt te zitten, maar soms kan dit wel beter zijn.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

WYWH

Stroomhongerige lage tonen?????
De plek waar je imp het laagst is, is je stroomhongerigste plek!
Dit kan soms op verrassende plekken liggen (5KHz bij 2,5 ohm in mijn setup).

Maar nog iets. Houd wel het verschil in de gaten tussen een lfe kanaal (.1) en de gewone fullrange (5.) kanalen.
LFE is iets dat of tot 80 Hz of tot 120 hz loopt (afhankelijk van DTS of DD formaat) en daarnaast heb je nog 5 kanaals full range filmsignaal. Kan helemaal geen kwaad om fronts die -3dB op 40 Hz hebben een full range signaal te geven; dat doe je immers ook bij stereo weergave vanaf de plaat of cd.
Ik zie sowieso niet in hoe een stereo versterker een lfe kanaal kan scheiden? Dat doet een receiver toch beter ;-)
Of je moet in je dvd speler een uitgebreid menu hebben, maar dan zou ik die direct vanaf je 6 kanaals analoog uit van je dvd speler op je sub aansluiten en de front analoog uit van je dvd-speler op de aux in of zo van je pm-7001.

Vlearmoes

Ik snap ook helemaal niets van die lus aansluiting    :oops:  nopompom
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Rob G

Werkt deze loop nu niet juist als een crossover? Ik weet of je met de PM een crossover in kunt stellen, maar zo niet dan is dit de enige manier om een dubbele bassweergave (uit de fronts en uit de sub) uit te sluiten.

WYWH

Wieso?
Gewoon analoge 6.1 uitgang van je dvd-speler gebruiken en daarin je dts/dd setup maken, incl. lfe instelling + crossover.