sr6006 sterk genoeg?

Gestart door Chiel, januari 18, 2017, 00:14:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Chiel

Morgen ga ik een setje b&w cm5 ophalen ter uitbreiding van mijn set. Ik ben reeds in bezig van een cmc en 2 cm1's die naar achteren zullen verhuizen.
Ik ben erg tevreden over hoe de sr6006 mijn setje nu bespeelt maar ik ben benieuwd of deze het wel leuk vind om de cm5's er ook nog even bij te bespelen, of is het misschien een beter idee om over te stappen naar een nieuwere sr700x?
Kan iemand mij hier wat advies over geven? Ik wil namelijk wel het "beste" uit de speakers halen maar mijn budget is niet al te ruim..

TurboMarco

Het ligt er aan hoe luid je wilt gaan spelen .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Chiel

Daarmee bedoel je dus dat de sr6006 wel mijn beperkende factor gaat zijn?

Stadium III

Aansluiten en spelen,dan kijken als ze bevallen icm receiver
Dan kun je altijd nog om
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

audiof. zonder budget

Als ik naar het vermogen van de SR6006 kijk en waarvoor de CM5 wordt opgegeven denk ik dat het prima zal passen qua vermogen. Natuurlijk is het fijn als je versterker wat meer vermogen zou hebben, maar waarvoor??
Het gaat er vooral om hoe de set op luisternivo presteert.

The only way to find out, is to try :wink: :wink: Dus aansluiten, en luisteren HB
Je oren zullen je het antwoord wel geven.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

CBdicX

Citaat van: Chiel op januari 18, 2017, 00:14:07
Morgen ga ik een setje b&w cm5 ophalen ter uitbreiding van mijn set. Ik ben reeds in bezig van een cmc en 2 cm1's die naar achteren zullen verhuizen.
Ik ben erg tevreden over hoe de sr6006 mijn setje nu bespeelt maar ik ben benieuwd of deze het wel leuk vind om de cm5's er ook nog even bij te bespelen, of is het misschien een beter idee om over te stappen naar een nieuwere sr700x?
Kan iemand mij hier wat advies over geven? Ik wil namelijk wel het "beste" uit de speakers halen maar mijn budget is niet al te ruim..

Iedere moderne versterker of receiver van een gerenommeerd merk is "sterk" genoeg.
Waar een aantal versterker moeite mee kunnen hebben zijn Electrostaten, dat zijn Watt vreters.

TurboMarco

Citaat van: Chiel op januari 18, 2017, 11:12:07
Daarmee bedoel je dus dat de sr6006 wel mijn beperkende factor gaat zijn?
Nee dat zeg ik niet ,sterker nog je luidsprekers zullen de beperkende factor zijn.
Het ligt er aan wat je referentie is ,wanneer je een gemiddelde luidsprekers neemt en je wilt op een realistisch niveau geluid weergeven (zoals het bedoelt is) schieten de meeste versterkers in de stress .Neem je luidsprekers met een rendement vanaf 96 db -1Watt /1 mtr kan je veel gemakkelijker het referentieniveau halen zonder dat de gemiddelde versterker daarvan onder de indruk raakt .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Marvin

CM5. 88db, gaat niet lager dan 3,7ohm. 30 tot 120watt aanbevolen.
CM1. 84db 4ohm, 30 tot 100watt.
CMC 87db 4,3ohm, 30 tot 120watt.

Lijkt me een vrij 'standaard' luidspreker qua specs. Zou dus theoretisch geen probleem moeten zijn voor je versterker. Dit zijn luidsprekers die ook een beetje voor dit doel zijn ontworpen natuurlijk.  Een nette belasting voor de 'gemiddelde' meerkanaals receivers. Gaan allen niet bijzonder laag. Dus instellen op small en de rest door een dikke sub laten pompen.

CBdicX

#8
Luidsprekers zijn inderdaad de bepalende/beperkende factor, want daar draait het om.
Referentieniveau zal in de gemiddelde doorzonwoning niet (lang) uit te houden zijn, of zullen de buren daar een einde aan maken  :wink:
Met een speaker vanaf +/- 85 dB en hoger zal een huidige versterker en receiver geen moeite hebben.
Speelt ook nog mee of dit op 8 Ohm of 4 Ohm gehaald word.
En Watts, ach, als er op gemiddeld luister niveau 10 Watt word gevraagd door speakers ben je al behoorlijk aan het "knallen".
Ik zou mij hier niet al te druk om maken als ik de TS zou zijn, als de receiver goed werkt lekker gebruiken.
En wat hier ook geopperd word, zet alle speakers op Small (80 Hz) en laat de sub het zware werk doen, dan zal het allemaal wel mee vallen, maar een overstap naar een SR700# is ook leuk om te doen !
En vanaf de 7009 Dolby Atmos, DTSX, en dan meteen een upgrade naar Auro 3D  :-D

Chiel

Bedankt voor de reacties, toch handig zo!

De speakers inmiddels eventjes in gebruik, ze klinken zoals gewenst en beginnen inderdaad pas op 80hz.

De stap naar een sr70xx komt vast ooit nog wel, ik ben toch benieuwd naar verschil.