PM 80 Revisie

Gestart door Santi, januari 08, 2017, 22:56:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Santi

Ik wil binnenkort mijn PM 80 gaan reviseren. Ik heb met wat moeite alle transistors van de eindtrap en de STK module bij elkaar gesprokkeld. Dit wordt de eerste PM 80 die ik onder handen ga nemen. Ik heb een vraag over het afregelen van de rustspanning in klasse A. De servicemanual zegt dat dit 198mV moet zijn. Ik meen mij te herinneren dat dit niet de correcte waarde is. Heb ik ooit op dit of een ander forum gelezen. Wie kan mij vertellen wat de juiste spanning moet zijn? Ik ga ook nog re-cappen. Welk merk elco is aan te bevelen. Ik heb ELNA in het forum voorbij zien komen en ook Panasonic die te verkrijgen zijn bij Conrad. Iemand hier nog een advies over?
Alvast bedankt voor uw reacties.

Santi Orth

HAL9000

Ik houd het op 50mV. voor class A
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Santi

Bedankt HAL9000. Daar ben ik erg mee geholpen.  :yes:

SB_Marantz

Heb je al eens eerder aan een pm80 gewerkt?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Santi

Citaat van: SB_Marantz op januari 10, 2017, 13:12:50
Heb je al eens eerder aan een pm80 gewerkt?
Ik heb diverse andere versterkers gerepareerd maar nog geen PM 80. Deze PM80 heb ik van marktplaats. Hij zag er redelijk uit van binnen. Alleen de soldeerverbindingen van de eindtrap zagen er niet fris uit. Deze wilde ik opnieuw solderen. Door een fout van mij een van de vermogenstorren waarschijnlijk kapot. Vergeten de voeding los te koppelen van de versterkerprint.....
Nu dus een versterker die in de beveiliging schiet zodra ik hem aanzet. Onderdelen voor de eindtrap besteld. Ik verwachtte originele Japanse transistors te krijgen. Helaas zitten er toch een aantal Chinese namaak torren bij.
Die durf ik niet te gebruiken. Ik kan wel aan zwaardere torren komen. Die echt made in Japan zijn.
Heb jij nog een goed advies?

SB_Marantz

#5
De eindversterker blijft idd op de volle voedingsspanning staan want er zitten geen bleeders op de voedings elco's.
Dus los koppelen is de eerste stap.

Of de power transistoren, drivers etc stuk zijn durf ik nu niet met zekerheid te zeggen.
Je kunt ze in circuit meten maar dat geeft vaak geen goede indicatie.
Pootjes los solderen en meten dus.

Japanse transistoren zijn een zeldzaamheid geworden.

Ook qua elco's ben je vaak aangewezen op Chinees spul ondanks dat er Rubycon,Elna of wat dan ook op staat.
Op de zakjes staat maar al te vaak made in China of Taiwan.

Mocht je er niet uitkomen kun je me een mail sturen, kan ik met je mee kijken wat er aan de hand is etc

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Santi

Bedankt voor het aanbod. Bij problemen zal ik je mailen.

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op januari 10, 2017, 13:12:50
Heb je al eens eerder aan een pm80 gewerkt?

Plat slaan en in de kliko toch  violent1 :-D :-D

qwenix

Een andere optie is stekker eruit,  de voedingselcos ontladen over een 1 megohm weerstand en gelijkspanning tegelijkertijd meten (moet naar nul) .  EN ABSOLUUT NIET EVEN MET DE SCHROEVENDRAAIER op de plus en de min VONKEN KETSEN. Er ontstaat daarbij sluitng over de polen van de elko met als gevolg hoge ontladingsstroom die de elko meer kwaad dan goed doet dus vandaar geleidelijk over een hoogohmige weerstand.

Succes

Santi

PM80 Is weer in bedrijf. Alleen de STK vervangen. Nog wat probleempjes met het afregelen van de rustspanningen. Ik heb daar wat tips over gekregen van SB_Marantz. Helaas nu even geen tijd om verder te gaan met het project. Ik hou jullie op de hoogte.

SB_Marantz

Ben ook aan het stoeien geweest met een 80...weliswaar een mk 2 met ongeveer dezelfde problemen.
Uiteraard weer opgelost!

Zal nog wel foto's met uitleg posten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

De PM80MK2  is  wel een van de beste.   Er bestaat ook een PM82 die heeft AB  en een heel ander power management.  ipv  die  STK module.   Ik heb momenteel ook een pm80 staan. 

Die pm82 is wel een leuke!

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

AkTeVox

Citaat van: HAL9000 op februari 10, 2017, 12:55:52
De PM80MK2  is  wel een van de beste.   Er bestaat ook een PM82 die heeft AB  en een heel ander power management.  ipv  die  STK module.   Ik heb momenteel ook een pm80 staan. 

Die pm82 is wel een leuke!



je hebt PM.

NB

#13
  pompom Heel mooi, met die houten zijkanten! Ik had ooit ook de 80,  klonk ook prachtig.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.