Toch ook wel een voorbeeld van wat "audio suggestie" kan doen met het menselijk gehoor.
Nagenoeg alle versterkers doen van 5 Hz tot ruim 100.000 Hz, ver beneden en boven wat een mens kan waarnemen.
Dat de een duidelijk anders klinkt dan de ander word toch echt veroorzaakt door waar die gebruiker op dat moment in gelooft.
Ik heb toch echt een behoorlijke hoeveelheid aan versterkers en receivers in mijn kamer gehad, en ik wilde, net zoals zo vele, echt verschil horen, waar het niet aanwezig was !
En deze versterkers en receivers zaten in de onder klasse, en top klasse, maar echt waarneembaar verschil, nee, niet echt.
Wel heb ik verschil kunnen waarnemen met zo'n digitaal ding van rond de 60 euro, met 2x 100 watt, dat was ruisen en brommen.
Brommen vanwege de slecht isolatie van de trafo, ruisen vanwege de slechte afscherming en goedkope onderdelen.
Maar zoals ik de goedkoopste Denon naast de duurste had staan (de 520 en de 2500NE), het volume gelijk zette en dan schakelen tussen die twee, kon ik echt de dure er niet uit halen.
Zal wel aan mij liggen, maar ik hoor het niet.
Wat ik wel hoor is een andere speaker op dezelfde versterker, denk dat daar dan ook de meeste winst in te behalen valt, mocht iemand het geluid te schel of te donker vinden, en dan hebben wij altijd nog de trebble en bass knoppen......